Vandring i Fjordnorge

Hej!

Jag är sugen på att åka på en trevlig vandring längs någon Fjord i Norge i sommar. Jag tänker mig en tur på max 6 dagar och gärna med start och mål på samma ställe så att vi kan ställa bilen någon stans. Är det någon som har ett bra tipps, vi är relativt vana vandrare men verkligen inga experter. Någon som har ett förslag på en lämplig rutt?

//Lobbe

Hej! Gå in på turistforeningen.no och kolla runt vilken fjord som skulle passa. Exempelvis Lysefjorden. Kör till Stavaner parkera, finns parkeringshus, ta båt till ett ställe utmed fjorden och börja g. Kolla stavanger.kommune.no för att ta reda på var ni kan parkera och när båten går. Hoppas ni hitta något kul!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En klassisk tur er Aulandsdalen kombinert med Flomsbanen. Dere kan f.eks. parkere i Aurland. Ta bussen/Flomsbanen til Myrdal togstasjon. Ta tog til Finse og gå derfra ned Aurlandsdalen. Da starter en med høyfjellet på 1266m og ender ved fjorden. Ps: fjordutsikten er ikke denne turens sterke sider, men landskapet er fantastisk. Turen egner seg ikke for folk med høydeskrekk.

http://www.aurlandsdalen.no/

Vid Geiranger finns det en mängd vidunderligt vackra vandringar. De flesta är dagsturer dock. Man utgår från byn Geiranger och går längs bergssidorna med utsikt över fjorden. Jag gick själv ett par turer i somras.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips