Vandring i Europa på våren?

Jag bumpar min egen tråd då vi nu, lite drygt ett år senare, kollar efter vårresor igen.

Nu har vi siktat in oss på Madeira som verkar helt fantastiskt. Min fråga lyder egentligen; var är det bäst att bo om man under en vecka ska göra dagsvandringar på Madeira? Är det Funchal som gäller?

Ska kolla närmare på vilka olika levadavandringar som verkar mest intressanta, det kanske kan påverka var vi bör bo. Men just nu är Pico Ruivo det enda vi vet att vi absolut vill se (eventuellt då via Pico do Arieiro).

Madeira är inte så stor, så har man bil kan man bo "var som helst". Vi bodde i utkanten av Funchal, vilket visade sig vara praktiskt: Lite lugnare omgivningar samtidigt som man snabbt o enkelt kommer ut på stora vägen men ändå har mataffärer och restauranger inom rimligt avstånd. Och vid dåligt väder kan det vara bra om man bor i/nära storstan', där man alltid kan hitta på nåt' att göra.

Madeira har många riktigt häftiga vandringar (se till att ha en bra vandringsguidebok!), som jag trodde var mycket svårslagna. Dock trivdes jag minst lika bra, kanske bättre, på Sao Miguel (Azorerna). Lite svårt att sätta tummen på varför, för Madeira är nog "häftigare", men Sao Miguel upplevdes som grönare, prydligare, vänligare och mindre turistisk. Så ta Madeira denna gång o Azorerna nästa gång :)

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Madeira är inte så stor, så har man bil kan man bo "var som helst". Vi bodde i utkanten av Funchal, vilket visade sig vara praktiskt: Lite lugnare omgivningar samtidigt som man snabbt o enkelt kommer ut på stora vägen men ändå har mataffärer och restauranger inom rimligt avstånd. Och vid dåligt väder kan det vara bra om man bor i/nära storstan', där man alltid kan hitta på nåt' att göra.

Madeira har många riktigt häftiga vandringar (se till att ha en bra vandringsguidebok!), som jag trodde var mycket svårslagna. Dock trivdes jag minst lika bra, kanske bättre, på Sao Miguel (Azorerna). Lite svårt att sätta tummen på varför, för Madeira är nog "häftigare", men Sao Miguel upplevdes som grönare, prydligare, vänligare och mindre turistisk. Så ta Madeira denna gång o Azorerna nästa gång :)
Tack för svar.

Vi vill inte hyra bil, utan kommer försöka ta oss runt på andra sätt. Därav jakten efter den perfekta platsen att bo på.

Klickade hem boken "Vandra på Madeira" av Vildmarksbiblioteket för någon dag sedan, så den bör dyka upp i brevlådan snart.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips