Vandring i Europa på våren?

Jag bumpar min egen tråd då vi nu, lite drygt ett år senare, kollar efter vårresor igen.

Nu har vi siktat in oss på Madeira som verkar helt fantastiskt. Min fråga lyder egentligen; var är det bäst att bo om man under en vecka ska göra dagsvandringar på Madeira? Är det Funchal som gäller?

Ska kolla närmare på vilka olika levadavandringar som verkar mest intressanta, det kanske kan påverka var vi bör bo. Men just nu är Pico Ruivo det enda vi vet att vi absolut vill se (eventuellt då via Pico do Arieiro).

Madeira är inte så stor, så har man bil kan man bo "var som helst". Vi bodde i utkanten av Funchal, vilket visade sig vara praktiskt: Lite lugnare omgivningar samtidigt som man snabbt o enkelt kommer ut på stora vägen men ändå har mataffärer och restauranger inom rimligt avstånd. Och vid dåligt väder kan det vara bra om man bor i/nära storstan', där man alltid kan hitta på nåt' att göra.

Madeira har många riktigt häftiga vandringar (se till att ha en bra vandringsguidebok!), som jag trodde var mycket svårslagna. Dock trivdes jag minst lika bra, kanske bättre, på Sao Miguel (Azorerna). Lite svårt att sätta tummen på varför, för Madeira är nog "häftigare", men Sao Miguel upplevdes som grönare, prydligare, vänligare och mindre turistisk. Så ta Madeira denna gång o Azorerna nästa gång :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Madeira är inte så stor, så har man bil kan man bo "var som helst". Vi bodde i utkanten av Funchal, vilket visade sig vara praktiskt: Lite lugnare omgivningar samtidigt som man snabbt o enkelt kommer ut på stora vägen men ändå har mataffärer och restauranger inom rimligt avstånd. Och vid dåligt väder kan det vara bra om man bor i/nära storstan', där man alltid kan hitta på nåt' att göra.

Madeira har många riktigt häftiga vandringar (se till att ha en bra vandringsguidebok!), som jag trodde var mycket svårslagna. Dock trivdes jag minst lika bra, kanske bättre, på Sao Miguel (Azorerna). Lite svårt att sätta tummen på varför, för Madeira är nog "häftigare", men Sao Miguel upplevdes som grönare, prydligare, vänligare och mindre turistisk. Så ta Madeira denna gång o Azorerna nästa gång :)
Tack för svar.

Vi vill inte hyra bil, utan kommer försöka ta oss runt på andra sätt. Därav jakten efter den perfekta platsen att bo på.

Klickade hem boken "Vandra på Madeira" av Vildmarksbiblioteket för någon dag sedan, så den bör dyka upp i brevlådan snart.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips