Vandring i Bad Gastein

Hej
Vi åker till Österrike, Bad Gastein i slutet på juli. Tar tacksamt emot tips om vandringsleder och vad man kan förvänta sig. När jag tittar på de leder som jag hittat på nätet ser det ut som att man måste gå tillbaka samma väg?
Tack på förhand.

Kul!

Min rekommendation är att ta linbanan upp och sen vandra över kammar etc och sen gå hem. Vi gick både upp och ner, kul fysisk utmaning men 1 200 höjdmeter i sommarvärme är ingen hit.

Utrustning:
En vandringsstav räcker.
Inga kängor utan trailrunners, provat båda.
Mkt vatten och elektrolyter, inte så gott om påfyllningsställen.
Isyxa behövs nog inte i slutet av juli, beror ju på vart ni går också.
Finns gott om sportaffärer där nere, lätt att hitta grejer om ngt pajar/glöms.

Reedsee är fint.
Sjukt bra utsikt härifrån: 47°06'17.7"N 13°10'23.4"E

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Calazo har gett ut en bok om vandringar kring Bad Gastein. Jag har själv inte läst den men den finns på Naturkompaniet så åk dit och bläddra lite i den.

http://www.calazo.se/produkt/vandra-i-alperna-bad-gastein/

Jag var i Bad Gastein och vandrade med STS Alpresor för ett par år sedan. Vädret var kanonbra så vi kunde genomföra två kamvandringar, en på var sida om dalen. Tänk på att det är några grader kallare där uppe än nere i byn.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips