Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ?

Hehe, det är ju väldigt enkelt. När det börjar bli mörkt letar man upp ett fint ställe att campa. Frågor på det ?
Lättare sagt än gjort ibland😉 i vissa mer steniga områden (Hardangervidda är ett mycket bra exempel) kan det vara många km mellan en möjlig plats att sätta upp tältet, så bättre att sätta en tidsgräns när det är dags att slå läger än att börja leta när det redan skymmer. På sommaren har man alltid ledljus, speciellt norröver, och kan tillåta sig flexibilitet men inte på hösten, då blir det snabbt kolsvart och omöjligt att fortsätta gå eller leta tältplats.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hehe, det är ju väldigt enkelt. När det börjar bli mörkt letar man upp ett fint ställe att campa. Frågor på det ?
Nu vet vi ju att vi är olika och de flesta som är ute och vandrar med medfört tält och mat oftast inte tillhör de aningslösa, men sen har vi ju andra egenskaper som optimism eller pessimism t ex. Så råd från de som varit i den självvalada situationen kan behöva vägas in och därför tycker jag att det är klokt att oerfarna frågar. Jag som gärna tar det lungt när jag slår läger brukar räkna med att jag behöver naturligt ledljus 90 minuter om aftonen, givetrvis har jag batteriljus med , samt extrabatterier, stearinljus och ljuslykta inte som lyx utan som ljuskällor.

Jag brukar ha med mig en pannlampa. Då brukar det inte vara något problem med att få upp tältet även om det är mörkt.

Det som var lite mer utmanande under gröntjänsten var att göra samma sak utan belysning. Det går det också, men kräver mer vana med prylarna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips