Lättare sagt än gjort ibland😉 i vissa mer steniga områden (Hardangervidda är ett mycket bra exempel) kan det vara många km mellan en möjlig plats att sätta upp tältet, så bättre att sätta en tidsgräns när det är dags att slå läger än att börja leta när det redan skymmer. På sommaren har man alltid ledljus, speciellt norröver, och kan tillåta sig flexibilitet men inte på hösten, då blir det snabbt kolsvart och omöjligt att fortsätta gå eller leta tältplats.Hehe, det är ju väldigt enkelt. När det börjar bli mörkt letar man upp ett fint ställe att campa. Frågor på det ?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ?
- Trådstartare flindvl
- Start datum
Just, man ska hålla koll på var fienden befinner sig också.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Nu vet vi ju att vi är olika och de flesta som är ute och vandrar med medfört tält och mat oftast inte tillhör de aningslösa, men sen har vi ju andra egenskaper som optimism eller pessimism t ex. Så råd från de som varit i den självvalada situationen kan behöva vägas in och därför tycker jag att det är klokt att oerfarna frågar. Jag som gärna tar det lungt när jag slår läger brukar räkna med att jag behöver naturligt ledljus 90 minuter om aftonen, givetrvis har jag batteriljus med , samt extrabatterier, stearinljus och ljuslykta inte som lyx utan som ljuskällor.Hehe, det är ju väldigt enkelt. När det börjar bli mörkt letar man upp ett fint ställe att campa. Frågor på det ?
Glöm inte björnar och järvarna.Just, man ska hålla koll på var fienden befinner sig också.
Jag brukar ha med mig en pannlampa. Då brukar det inte vara något problem med att få upp tältet även om det är mörkt.
Det som var lite mer utmanande under gröntjänsten var att göra samma sak utan belysning. Det går det också, men kräver mer vana med prylarna.
Det som var lite mer utmanande under gröntjänsten var att göra samma sak utan belysning. Det går det också, men kräver mer vana med prylarna.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg