Vandring Europa början april 2010

Hej!

Jag och min man är två lagom vandringsvana typer som skulle vilja göra en vandring (utan tält) på något lagom varmt och vackert ställe i Europa i början av april i år, omkring en vecka max (kan också kombineras med annat).

Vi prioriterar vacker natur och helst inte alltför dyra (och mera genuina) boenden och matställen.

Har någon bra tips eller erfarenheter att dela med sig av?

Tänkte först på Cinque Terre, men har fått för mig att det är dyrt och fullt av turistställen. Vi klarar nivån normal svensk fjällvandring med och utan led utan problem.

Norditalienska sjöarna

Som ett alternativ till Medelshavsområdet så kan du överväga att vandra i bergen ovanför Lago Maggiore, Lago di Como eller Lago di Garda. Det handlar om dagsturer med bas i någon av de trevliga byarna vid någon av sjöarna.

Trevligt och genuint är det utanför den värsta turistsäsongen. Åk dock inte dit på en alltför snål budget för att tillfullo kunna njuta av alla härligheterna.

Det finns även Via ferrator för den mer äventyrligt lagda.

En av flera referenser är: Eugen Hüssler Genusswandern Tessin Bruckman Verlag München.

Trevlig vandring

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vandringskartor Pyreneerna, Katalonien

Tack för tips!

Det har dock börjat luta åt Katalonien och de delar av Pyreneerna som ligger norr om Barcelona, dvs området runt Ripoll.

Är det någon som vet var man kan få tag på vandringskartor och/eller vandringsguider för detta område? Har letat med ljus och lykta!

Mycket tacksam för snabbt svar om ni vet!

Gr11

Då skulle jag nog kolla upp GR11 som är en led som går öst till väst på den spanska sidan av Pyreneerna. Har inte gått just denna led men delar av GR10 som går på den franska sidan. I sommar har jag planer på att kombinera och gå både på den franska och den spanska sidan av Pyreneerna, dock planerar jag att gå mer i den centrala delen.

Sök på nätet om GR11 så hittar du en hel del om leden, jag hittade detta som kan vara ett smakprov, visserligen inte just där du tänkt gå.
http://www.traildatabase.org/pyr99/index.html#quick

Vet inte helt var du får tag på en bra guidebook men karta hade jag valt
IGN Carte de Randonnées i storlek 1:25 0000 (de kartorna kartlägger även om andra leder)
Dels kan du säkerligen köpa på plats men kan vara bra att ha innan för planering sök på nätet så hittar du flera ställen du kan köpa dem ifrån. Jag tror jag köpte mina från England.

Tack för tips!

Det har dock börjat luta åt Katalonien och de delar av Pyreneerna som ligger norr om Barcelona, dvs området runt Ripoll.

Är det någon som vet var man kan få tag på vandringskartor och/eller vandringsguider för detta område? Har letat med ljus och lykta!

Mycket tacksam för snabbt svar om ni vet!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips