Vandring eller hajk i/utanför Umeå?

Jag som friluftsmänniska och nyligen flyttad till Umeå är väldigt besviken på naturlivet; är van vid berg, skog och hav alltid nära till hands och behöver ta mig ut för att vara nöjd med livet i Umeå.

Men var kan man vandra? Umeå är alldeles platt. Jämtland kräver tåg på flera, nästan åtta, timmar, genom Sundsvall, och upp till Hemavan krävs buss på runt sex timmar. Skule är svårt att komma in till om man inte har bil.

Finns det någonting närmare och som är relativt lätt att ta sig till? Är intresserad både av vandring för en natts tältande och dagshajk. Kräver inte Mount Everest men kräver helt enkelt någonting mer. Om det finns guld i Umeå eller i närheten, är jag högst tacksam för svar!

Tack på förhand och god tur!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips