Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar?

Halloj.

Jag vet att det redan finns mycket att läsa här på forumet men jag tänkte ändå slänga ut mig frågan för att få eran hjälp.

Hur många dagar tror ni man behöver för rutten Ritsem-Ruotesvagge-Rapadalen (höga vägen) - Skierffe-Saltoluokta?

Jag vet att frågan är otrolig allmänt men jag hoppas på en del förslag från er. Vad jag har förstått så är detta "nybörjarrutten" igenom Sarek. Vi har inte exakt bestämt oss för detaljvägarna, tex hur vi ska gå i början via Padjelanta/treparksmötet eller gena vid sidan av Akkha.

Vi vill inte stressa och ha någon vilodag och extra dagar för ev oförutsädd samt någon bestigning (tips på bra utsiktsberg tas tacksamt emot).

/Annette

Det beror väldigt mycket på. Hur fort man går och vilket väder man får (=vattenstånd) bl a. 6-8 dagar, typ, skulle jag säga. Bäst svar får du nog genom att titta på en karta och den rutt du tänker dig och sedan jämföra med de dagssträckor du går. Annars finns det riktlinjer kring detta (med mera) i flera bra böcker om Sarek, som finns i din närmaste frilufsbutik.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Halloj.

Jag vet att det redan finns mycket att läsa här på forumet men jag tänkte ändå slänga ut mig frågan för att få eran hjälp.

Hur många dagar tror ni man behöver för rutten Ritsem-Ruotesvagge-Rapadalen (höga vägen) - Skierffe-Saltoluokta?

Jag vet att frågan är otrolig allmänt men jag hoppas på en del förslag från er. Vad jag har förstått så är detta "nybörjarrutten" igenom Sarek. Vi har inte exakt bestämt oss för detaljvägarna, tex hur vi ska gå i början via Padjelanta/treparksmötet eller gena vid sidan av Akkha.

Vi vill inte stressa och ha någon vilodag och extra dagar för ev oförutsädd samt någon bestigning (tips på bra utsiktsberg tas tacksamt emot).

/Annette

Svarta spetsen är värt en topptur.
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=70316

Om du inte vill stressa skulle jag räkna med 8 dagar för bara vandringen.

Ritsem - Smaila 3 dagar
Smaila - Aktse 3 dagar
Aktse - Saltoluokta 2 dagar

Nijak som ligger vid porten till Ruotesvágge är definitivt värt ett besök. Den har enastående utsikt över hela Sarekmassivet och Ahkka massivet. Väldigt lätt bestigen, men många höjdmeter att ta.

Sen Låddebakte i Rapadalen ger en fantastisk vy över Rapaselet.

Skierffe över Aktse är också en härlig topp.

Är det bra väder i Rapadalen så är det med fördel att börja ta höjd och gå norröver Skierffe istället för nere i dalen till Aktse.

Lycka till!

Tack Gustav.
Det var ungefär så vi också har räknat. Skierffe är ett måste. Låddebakte hade vi också inplanerat. Nijak låter mycket spännande. Tack för tipset!
/Annette

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips