Vandra på Öland

Hej alla.
Jag ska vandra på Öland i ca 10 dagar och tar tacksamt emot tips och nya förslag. Har kollat en del på länsstyrelsens hemsida efter naturreservat, och trots att det finns otroligt många så saknar jag information om sammanhängande längre vandringsleder.
Kriterierna är följande:
Jag är ute efter en sträcka på södra Öland och en på Norra. Jag tar buss emellan. På norra är det mest intressanta Mittlandsskogen.
På södra är det de världskulturklassade byarna samt Alvaret.
Det räcker med dagsetapper på 5-10 km.
De behöver inte vara helt uppdelade med 5 konsekutiva dagar i söder och 5 dagar i norr, inte heller 5 dagars vandring i sträck.
Ska sova under tarp så lägerplats borde inte vara bekymmersamt.
Andra förslag på Öland tas tacksamt emot, t ex något jag inte borde missa för hela världen.
 
Jag gjorde två vandringar på Öland sommaren 2007. (Inspirerad av en artikel i Caravan Backpackings produktkatalog 1983. Det tog mig alltså 24 år att gå från idé till handling... Med samma inspirationskälla gjorde jag också 2007 en vandring runt Bornholm men då med inomhusövernattningar.) De stämmer väl inte riktigt med dina önskemål men kan kanske ge dig någon idé/information du har nytta av.

5/7: Tåg till Kalmar, buss till Böda till kl 19:20. Handlade i ICA-butiken. Gick Bödaleden (genom Böda Camping) och övernattade i (det ganska sunkiga) vindskyddet som fanns en bit in i naturreservatet. 3 km.
6/7: Fortsatte Bödaleden norrut till och i Trollskogen och sedan längs Grankullaviken och asfaltvägen mot Byxelkrok. Tältade i skogen en bit från vägen. ca 20 km.
7/7: Gick på leden igen genom "Neptuni åkrar" till Byxelkrok. Handlade. Fortsatte Bödaleden söderut tills den svänger inåt land i Byrums Sandvik, då jag fortsatte gå på cykelvägen söderut. Tält en bit från vägen på Mensalvret.
8/7: Fortsatte gå cykelleden söderut till Sandvik. ca 20 km. Buss till Kalmar. Tåg från Kalmar.

10/8: Tåg till Kalmar, buss till Vickleby kyrka till kl 11. Gick stigen från Vickleby Alvargata österut till naturreservatets östra gräns, sedan söderut till sjön Möckelmossen. Tält. ca 9 km.
11/8: Gick söderut (med kompass, finns ingen stig) till Tingstad flisor och vidare tills jag kom på vandringsleden Mörbylångaleden som där också är cykelleden Ölandsleden. Jag orienterade med en 1:100000-karta, vilket jag inte rekommenderar! (Jag såg senare att det fanns en 1:50000-karta över hela Öland, tryckt på båda sidor.) Så här kom jag först på en lokal vandringsled som inte fanns med på min karta och snurrade runt lite innan jag kom på järnvägsbanken som är cykel- och vandringsleden. Följde därefter Mörbylångaleden söderut till intill Segerstad. Tält. ca 22 km.
12/8: Fortsatte Mörbylångaleden, som var i dåligt skick: Otydliga markeringar, trasiga stättor o.s.v., söderut till Eketorps borg och vidare till Ottenby. Leden tar slut vid vandrarhemmet där så därefter följde jag en stig genom Ottenby lund och sedan vägen till Ölands södra udde. ca 22 km. Buss till Kalmar, tåg från Kalmar.

På norra Öland ( Borgholms kommun) finns Bödaleden. Jag gick på den senast 2010 och den var då fortfarande i gott skick. På södra Öland (Mörbylånga kommun) fanns Mörbylångaleden som alltså var i dåligt skick då för sex år sedan. Har de fortfarande inte rustat upp den går den nog inte att följa nu. Kontakta kommunen och fråga!

Tänk på att det finns få vattendrag i de här områdena. Jag bar med mig allt dricksvatten och hade mat som krävde så lite vatten som möjligt vid tillagningen.
 
Lite tips

Jag kommer med lite spridda tips

Det jag kallar mittlandsskogen ligger inte norrut, vissa områden är klart problematiska att vandra - ja att ens ta sig fram i. och absolut ingen njutning om du inte gillar att slå dig fram bland Hassel och taggiga slånbär, ganska ont om stigar och vissa bitar kan vara rätt blöta om det är en regnig sommar

Några tips
- Bussar går rätt tätt på Västra sidan, speciellt mellan Borgholm och Mörbylånga. Kan vara ide köpa reskassa med KLT
- Mittlandsskogen, jag föredrar Arontorp - Algutsrum kanske Ismantorps borg och det är inte norrut, knappt norr om bron,
Söder
- Från Eriksöre, egentligen börjar den vid Karlevistenen (runstenen) går en gång cykelväg sjönära mot Mörbylånga, kan fortsätta söderut sedan, Beijershamn kan vara trevligt stopp / rundtur.
- Trevliga byar, Vickleby är favoriten, där finns mat , lite utställningar sedan Hulterstad mfl på Sydöstra sidan
- Glöm inte besöka sjömarkerna på Östra sidan. Både i söder och norr. Kan funka vandra sjönära då det ofta är betesmark, om du inte är rädd för kvigor, men en hel del taggtrådsstängsel att passera.
- Alvaret kan vara ganska enformigt, i vart fall Stora Alvaret, men har ju sin charm.

Norr
-Västra kusten vid Äleklinta är annorlunda, Finns en dålig bilväg strandnära som jag brukar cykla då och då, gilla cykla den sträckan men gått har jag inte gjort. Den sträckan, Stenkusten, påminner en hel del om Gotland enl mig.

-Neptuni åkrar så klart

Länsstyrelen i KLR gav för 10-15 år sedan ut en ganska omfattande bok om Ölands natur - biologi - geologi mm, många fina foton som kan ge dig inspiration - försök låna den - borde gå beställa till ditt bibliotek.

Det pågår ju ett cykelvägsprojekt just nu på Öland, finns lite om det projektet på nätet, kan säkert användas på vissa sträckor

Skaffa bra karta och busstidtabeller
 
Oh, tackar för tipsen.
Ang. norr och söder på Öland så tänkte jag att jag förenklat delar Öland med en horisontell gräns i höjd med bron :)
Har skaffat hela busskartan med tidtabeller, inte så tätt trafikerat vilket kan bli ett problem. Tänkte köpa en karta 1:50 000, antingen från Lantmäteriet eller väl där som ddala nämnde.

Har läst att Mörbylångaleden blev upprustad 2009.
Neptuni åkrar verkar vara ett måste.

Fler tips välkomnas.
 
Vad kul!

Vad kul att även du ska vandra på Öland, liksom vi, fast vår ambition är att gå från norr till söder. Vi får se hur det går 😃
Lycka till på din vandring!
 
Roligt. Norr till söder blir en lång vandring :)
Vi ska ta lite av Trollskogen, Mittlandsleden, Mörbylångaleden samt möjligtvis Ottenby längst i söder.
Det blir buss emellan :)
Vi kanske ses. Ha d så trevligt på er vandring.
Förresten, hur löser ni vattenfrågan? Bär med er o tigger när ni går förbi ett ställe, vattenfilter, eller dricker ni bara rakt av ur bäckar o vattendrag?
 
Jag har vandrat hela Mörbylånga leden i år: http://www.cyklapaoland.se/pages.asp?r_id=132700

Kan särskilt rekommendera "etapp 1" (mycket fina naturområden) och "etapp 4" (alvaret). Hela leden är väl utmärtkt med pilar, men passa sig för boskapen som finns på vissa ställen där leden går genom hagar, lite väl nyfikna djur.
 
Förresten, hur löser ni vattenfrågan? Bär med er o tigger när ni går förbi ett ställe, vattenfilter, eller dricker ni bara rakt av ur bäckar o vattendrag?

Nej, nej.. Ytvatten på Öland lämpar sig inte för att dricka.

Du ber om vatten i gårdar eller i sommarstugor. På så sätt får du lite inblick av folk och ser hur dom har det. Ta dig tid med detta. En låglandsvandring i ett kulturlandskap av Ölands karaktär innebär även kontakt med folk. Lika viktigt det som naturen själv.
Vill du inte be om vatten finns det oftast vatten vid kyrkogårdarna i kran.
Öland har många källor men ingen vandringsstig berör några av dessa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
granfront Vandra på Öland Vandringsleder 2
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
UnderEnTarp Vandra på Höglandet Jönköping - Västervik! Vandringsleder 4
KebneKajsa Vandra på Gotland Vandringsleder 9
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 28
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
sentimental22 Vandra Hallandsleden Vandringsleder 14
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.