Vandra oledat i Jotunheimen

Är på väg till "Jättarnas rike" i mitten på september. Tänkte utgå från sjön Gjende och skulle gärna se glacier området (med bla Veobreen) norr om Gjende
Tänkte i huvudsak vandra men tar med lite alpinutrustning i fall att...
Turens längd blir 4-6 dagar med tält

Finns det någon där ute i cyberspace som rört sig oledat i dessa trakter och kan ge lite rutt förslag?

Peifen; sa:
Är på väg till "Jättarnas rike" i mitten på september. Tänkte utgå från sjön Gjende och skulle gärna se glacier området (med bla Veobreen) norr om Gjende

Finns det någon där ute i cyberspace som rört sig oledat i dessa trakter och kan ge lite rutt förslag?

På en *icke* alpinistisk tur torde knappt
naturliga orösade alternativ existera i Jotunheimen (vilket det däremot
gör i Dovre, Tafjord, Reinheimen och Trollheimen).

Hjelledalen är en av de sista rösade lederna.
Morka Koldedalen är orörd men har en brant
passage förbi en sjö, ofta under snö (har andra sagt;
man går nämligen förbi där om man ska upp
på Falketind).
i ena änden, och /har jag hört) ytterst svårforcerad
terräng i den andra (utan stig genom skog, kanske).

När det gller glaciärer och toppar finns ju en hel
del handböcker. Färska personkliga erfarenheter har du kanske
störra chans att inhämta på fjellforum.net; där finns
också länkar till Bergtatt.net och en del andra
mer alpinistiskt orienterade sajter.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
glömde hurrungane!

Hurrungane, dit alpinister förr eller senare dras,
i nordvästra Jotunheimen, har hur mycket orösat som helst.

Jag har skissat på ett projekt
- kanske till nästa år -
som skulle ta mig från Finse i Skarvheimen orösat mot Vetti, därpå upp
mot Hurrungane, genom Gravdalen och över Gravdalsbandet, vidare genom Breheimen mot Sjåk/Bismo, proviant
och sen lite Reinheimen/Tafjord.

Området mellan Hurrungane och Lustrafjorden (?)
ska vara mycket fint.

Kan man få kapa tråden med en liten fråga?
Vilka typer av kartor använder ni vid vandring i Norge och var inhandlas de? Samma skala som i Sverige?

HåkanF

MAJJEN; sa:
Kan man få kapa tråden med en liten fråga?
Vilka typer av kartor använder ni vid vandring i Norge och var inhandlas de? Samma skala som i Sverige?

HåkanF

på kartcentrum i stockholm har kan du hitta de flesta norska fjällkartorna. skalan varierar beroende på området men jag har fått intrycket att den vanligaste skalan är 1:50 000, vissa områden 1:100 000.

referens:
http://www.kartcentrum.se/

Minns jag rätt är det i Sydnorge
fortfarande Dovrefjell och
Hardangervidda som bara har turkartor i 1:100 000.
Trollheimen fick nyligen en i 1:50 000, den gamla
var nästintill oläslig om man ville lämna lederna,
vilket är närmast nödvändigt.

Jotunheimen täcks istortsett av tre turkart:
Jotunheimen Aust, Jotunheimen Vest och Årdal
(sistnämnda
täcker den södra, mycket ensliga, delen, samt norra Skarvheimen).

Ska man till Hurrungane och
väster därom bör man nog ha Statskartsbladen
Hurrungane och Lustrafjord. Jag har förstås inte beställningsnumren i huvudet och tyvärr har
DNTs hemsidor inte längre utsnitten ur förra
upplagan av Til Fots, där kartbladen var tydligt angivna på översiktskartan. Har man vägarna förbi Kartbutiken
i Stockholm kan man kolla deras stora översikt
som brukar ligga framme,
och KANSKE det går att fixa per telefon.

Jag har bara varit öster om Hurrungane. Värt att
nämna att det orösade alternativet förbi,
dvs, Styggedalen, lär vara precis vad namnet anger,
dvs. tämligen oländigt. Dessutom går det oförskämt
nog väg fram till Styggedalsbreen.

Orösat är ju ingen garanti för upplevelse!
En gång, när jag övernattat i Fleskedalen -
en tämligen obekant pärla - funderade jag
på att gå orösat, högre än T-leden, mot Skogadalsböen -
T-stigen dit är den kanske tråkigaste sträckan
i hela Jotunheimen.
Kartan angav att jag då skulle hamna i ngt som
hette "Storurdi.

Allt som heter på "ur" och "urd" manar till kritisk
eftertanke, och när det därtill handlar om STORT ur
... Det fick bli T-leden.

Jotunheimen

Peifen; sa:

Alle som vil vandre i Norge bør besøke hjemmesiden til Den norske turistforening (DNT) http://www.turistforeningen.no som er en paraplyorganisasjon for alle turistforeninger i Norge. På denne siden finnes linker til alle lokale foreninger og alle opplysninger om rutenettet (turplanlegger) og om hytter (åpningstider) og priser med mer.
DNT gir ut en liten bok "Til fots i Norge" som nettop har kommet i ny utgave. Den inneholder gode beskrivelser av alle vandreruter (T-merkede ruter/stier)og oversiktskart som bl.a. viser grensene for topografiske kart i målestokk 1:50000 som er hovedkartverket i Norge og dekker hele landet. På hjemmesiden er det link til http://www.kartbutikken.no som selger alle kartene og også "turistkart" i målestokk 1:100000 eller en annen målestokk. Personlig foretrekker jeg 1:50000 kartene bl.a. fordi de er lettere å bruke i dårlig vær. Turistkartene har imidlertid flere "turistrelaterte" symboler enn de topografiske kartene.

Peifen; sa:
Tack för all information. På http://www.gjende.no hittade jag även ruttider för taxibåt över Gjende så sparar man någon timme.

Nu gjorde du mig orolig! Men det är förstås turer enligt
tidtabell det handlar om, inte taxiservice.

Det enda i *den* vägen är väl att Gjendesheim bistår med skjuts över Sjoa för dem som ska till ellerfårn
Leirungsdalen (javisst, ja: den är ju AVmarkerad
utom vid passövergången till Svartdalen, där nog är svårt
att hitta väg utför)

Det står visserligen i Til fots att man kan få båtskjuts över Sjoa vid Gjendesheim, men vad jag har hört kan man inte räkna med det längre, utan man får snällt traska bort till riksväg 51. Det är som sagt bara något jag har hört. Jag har inte varit där själv på många år, inte mitt favoritställe precis. Kanske finns det någon som kan bekräfta eller dementera.

haraldn; sa:
Det står visserligen i Til fots att man kan få båtskjuts över Sjoa vid Gjendesheim, men vad jag har hört kan man inte räkna med det längre, utan man får snällt traska bort till riksväg 51. Det är som sagt bara något jag har hört. Jag har inte varit där själv på många år, inte mitt favoritställe precis. Kanske finns det någon som kan bekräfta eller dementera.

Gjendesheim är ett ställe där man börjar eller slutar, och helst ska man fort förbi.

1994 kom jag FRÅN Leirungsdalen till Sjoa, där fanns en
luftdriven lur att tuta i. Jag blev rodd över, gratis.

2002 kom jag med morgonbuss från Otta till Gjendesheim;
då fick jag skjuts med motorbåt
av stugchefen Olav själv, mot några tior.
Det kan givetvis ha ändrat sig den senaste tre åren.
Kanske den pinförska nya upplagan av Til Fots
ger besked?

F ö är det vackrare att gå upp i Leirungsdalen (som 2002) än att gå ur (som 94).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips