Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien

Vandra Lausanne (typ) till Savona, ItalienVandra Lausanne (typ) till Savona, Italien
Hej,

Jag vill vandra från Lausanne (eller runt där) ner genom Schweiz, Frankrike och Italien och sluta vid kusten i Frankrike/Italien. Vill ha tips på sträckor. Har läst att Lausanne till Chamonix är tråkig natur. Alternativet är ju att gå via Geneve men det är kanske samma där? Ville gå via Chamonix som jag läst ska vara väldigt vackert men på kartorna ser det ut som det finns mycket mer naturreservat via Chambery och Grenoble. Någon som har erfarenhet? Vill ju helst ha så vacker natur som möjligt och gå via alla tre länderna. Vilka områden är fina?

La alpina

Efter bra tips från Oldtimer så lutar det nu mot att gå La alpina. Kommer dock inte ha tid att gå hela sträckan. Någon som har tips på sträckor som man kan hoppa över eller dem man absolut bör gå? Eller en annan rutt. Alla tips mottages tacksamt!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har inte själv varit där, men jag har funderat på att försöka komma till nationalparken Gran Paradiso, som den röda leden passerar igenom. Så googla gärna på den (jag har sett att svenska vandringsresor går dit).

Vandring från Lausanne österut utmed Genevesjön bland vingårdarna är i och för sig väldigt trevligt, men det blir en ganska lång anmarsch till bergen. Förslagsvis tar man i så fall 1 dag utmed sjön och sedan transport upp i bergen.

Att starta i Lausanne och gå via Geneve tror jag inte riktigt på. Allt för mycket bebyggelse - om man inte går uppe i Jurabergen, som i och för sig är att rekommendera, men som väl tar för mycket tid från övriga vandringen..

Gran paradiso

Tack för bra svar! Precis sånt jag ville ha reda på! Gör nog som du säger, mjukstartar genom lite vingårdar och sen åker upp till bergen! Hade nog tänkt att vandra själv. I min egna takt och åka förbi dem tråkigaste/svåraste sträckorna med buss. Kommer bli min första ensamvandring så jag vet ju inte om det är en bra idé på just denna sträcka? Därför jag vill ha tips o råd!

Hade också tänkt att gå den röda sträckningen från charmonix till Monaco och att som sagt åka förbi vissa sträckor. Hade gärna gått hela men min sambo vill inte avvara mig hela semestern ;) :)

Tror dock (utifrån kartan) så snuddar man endast vid gran paradiso (tveksamt om man ens ser något?) på den sträckningen. Den blå sträckningen går via gran paradiso, en bra bit igenom men då måste man ju gå den blå sträckningen som sagt. Kan ju vara ett alternativ! Negativt då är att man i inte går förbi Mont blanc,

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips