Vandra i Pyreneerna

Jag planerar för en vandring en vecka i pyreneerna i sommar, juli.
Problemet är att det finns så mycket att välja på. Jag är van vandrare och vandrat flera gånger i alperna.
Vad rekomenderar ni, vart är det vackrast, vad ska jag undvika? Böcker har jag inhandlat men jag har svårt att välja.

Kom gärna med tips!

Aktuellt

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Problemet just nu är att det är mycket snö i Pyreneerna och att snöläget kan vara ovisst långt in i juni.

En uppenbar möjlighet för en första rundtur på en vecka är nationalparken Aigües Tortes, det stugtätaste området
av dem alla. En annan är Andorra, med sitt torra och soliga klimat, men där bara en stuga är bemannad
(jag har tältat en hel del i Andorra). Även där är det lätt att lägga upp en rundtur. Det finns åtskilliga
vackra platser i Andorra, men också ett par, tre fula skidstationer.

Du kan skaffa dig en uppfattning genom att besöka http://www.huthyfs.com som har bilder från sex av mina åtta
resor i Pyreneerna.

För den som söker vildhet och avskildhet finns Haute Ariège i Frankrike (norr om Andorra) och området mellan Andorra och Aigües Tortes; men där krävs en del orienteringsförmåga och tält. Dessutom kan Haute Ariège
ha mycket snö lång in i säsongen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips