Vandra Hallandsleden

Hej!
Nu i slutet av juli har jag bestämt mig för att vandra Hallandsleden, jag kommer börja i Varberg och gå neråt, jag kommer gå totalt ca 20-25mil.
Jag har införskaffat ett par bra vandringsskor, en 55 liters ryggsäck, sovsäck, liggeunderlag.
Konservburkar och ris har jag planerat ska vara min föda.

Det vore roligt om det var någon annan som har gått Hallandsleden förut och har lite tips.
Är det mycket mygg, är det så fint som det sägs, är det många som nyttjar leden eller är chansen att man träffar på någon liten, all information som jag kan få är uppskattat ! :)
 
Eftersom du borde ha mycket bra provianteringsmöjligheter, så bör du se till att bära så lite som möjligt, framförallt inga tunga konserver!
 
Det har du alldeles rätt i. Har du några bra enkla tips som proviant? Jag är helt nybörjare när det kommer till vandringar och friluftsliv så alla tips är välkomna!
 
Köp torrmat, antingen dyra färdigrätter, eller annan torrmat och pussla ihop egna rätter, eller torka själv tillagad mat.
 
Det har du alldeles rätt i. Har du några bra enkla tips som proviant? Jag är helt nybörjare när det kommer till vandringar och friluftsliv så alla tips är välkomna!

Som nybörjare är det väl bra att göra det enkelt även om det kanske kostar lite mer. Så istället för att torka maten själv (finns många fina trådar härinne) så köp färdigmat. Har inte själv gott sträckan men det är ju en hyfsat välbefolkad del av landet så du borde passera nån mataffär ibland och kan då passa på att proviantera. Ris o pasta är en bra bas att ha med, knäcke brukar hålla längre än mjukt bröd, hitta ngt pålägg som inte behöver kylförvaras typ tubost, gröt och soppor.
Till skillnad mot fjällen så bör du bära med dig även vatten och hitta ställen där du kan fylla på.
Om du passerar affärer ofta kan du passa på att köpa mat bara för dagen tex korv, köttbit.
 
Hej!
Vad roligt att du ska ut på Hallandsleden!
Frågan är hur långt söder ut du kommer? 20-25 mil är väldigt långt...
Jag har själv gått leden från Hallandsåsen till Döbla (tror jag att det var?).
Inte mycket folk när jag har gått där. MEN en tråkig sak... Det är väldigt dåligt med vatten.
Man får bära så mycket vatten att det inte är roligt. I Mästocka vet jag att det finns en kran, men det dröjer ju innan du kommer dit.... Jag har knackat på hos folk, tagit vatten på en kyrkogård, burit, tappat ut, pustat och frustat och gnällt. Vattnet (eller bristen på vatten) är verkligen det sämsta med hela leden.

Mygg tror jag inte att du behöver vara rädd/orolig för. Det värsta är blinningarna. Tog en promenad i skogen igår och det var ett konstant surrande runt huvudet. Så fort man kommer in i juli månad så är de jävlarna här. Rask takt, förhoppningsvis vind och något myggspray är förutsättningar för att palla. Heltäckande kläder, keps, myggnät och annat är också att rekommendera.

Vidare så vet jag inte hur det ser ut nu i skogarna, men när jag började gå för 2-3 år sedan så var det många spår efter stormar (speciellt Gudrun). Helt plötsligt var man lost. Man gick vilse på fem minuter när man inte hade helt koll. Nu ska det nog vara uppmärkt bättre, men gå inte i drömmarnas värld. En karta är A och O, även en mobil för att snabbt kunna se var man befinner sig är bra.

Och som alla andra skriver, INGA konserver. Du kommer att stupa i så fall. Det blir tillräckligt tungt med allt annat. Fördel är att det finns vndskydd så du slipper att släpa på tält, men maten och vattnet kommer ändå att väga mycket även om du väljer frystorkat. Varenda liten pinal ska du titta på och tänka "är det värt det?" innan du packar ner den. Jag har aldrig med mig någon annan dricka, ingen saft, ingen läsk eller annat, det viktigaste är vatten. MPG = Mättnad Per Gram, packa bra mat som du står dig på länge. Och som tål värmen.
Min ryggsäck är på 58 liter, min måttstock är att den inte ska vara proppfull för då orkar jag inte. Försök hålla dig till 10-15 kg packning (om du är stark så funkar 15-20 men då får du ha ett bra psyke), är det varmt kommer det att bli olidligt ändå.

Men visst, fint är det! Efter en riktigt plågsam vandring vid ett tillfälle (första minusgraderna på hösten vilket gjorde att vi frös på nätterna, för tung packning och en massa annat som gick fel), så kände både jag och kompisen två dagar efter att vi kommit hem att vi ville ut igen!
För oss finns det ingen anledning att åka långt när man har det här så pass nära.
Man kan träffa på folk som är ute med hunden, men vi har aldrig träffat på någon annan som ska sova i vindskydden samtidigt som vi. Men vi har valt lite udda datum kanske.
I vissa vindskydd finns det en gästbok för att de vill veta om man använder leden eller inte, och där kan du ju läsa om någon är i närheten så att säga...

Vad gäller affärer så är det väl typ i Oskarström som du kan gå inom affären, men då får du ha koll på var den ligger och hur du ska gå! Även i Simlångsdalen kan du passera affären om du tar en omväg. Och i Knäred med. Ovanför Slättåkra har jag inte gått än och har inte koll.

Det bästa med att vandra nära där man bor är att man kan avblåsa hela projektet om man vill. Leta sig ut till en väg och ta bussen hem eller ringa en kompis som hämtar en.

Jag hoppas inte att jag låtit allt för negativ, men jag var inte beredd första gången jag gav mig ut. Jag tror att min packning vägde runt 20 kilo och när jag tänker tillbaka på det så undrar jag vad jag egentligen hade packat? Jag kan inte ens ha använt hälften av grejerna.
Jag har även haft med mig hund när jag varit ute och det har fungerat bra. Ett bra sällskap på vägen men innebär extra packning. Senast lyckades jag hitta frystorkad mat även till honom (och han älskade den). men då är ju förutsättningen att man har en hund ;)

Sen gäller ju samma regler som alltid annars: skräpa inte ner i naturen! Lämna inte kvar något efter dig, det ska inte synas att du har varit där = ha med en påse för skräp för soptunna hittar man inte alltid när man vill. Att hitta skräp i form av snickerspapper när man går i de djupa lummiga skogarna förstör så mycket!

Ha en skön vandring!
 
C2c

Om du vill så kan du binda ihop lite på Hallandsleden och gå med på coast2coast sweden som går i Maj. på deras fb sida och hemsida kan du få mycket info om bra utrustning för att gå de 40 milen på bästa sätt.
 
Har också haft lite lösa funderingar på Hallandsleden.
En fråga Vickans.
Bristen på vatten, menar du brist på rent vatten eller brist på vatten överhuvudtaget.
Det måste väll finnas små bäckar och diken här och var.
 
Så, vilken är den finaste delen av leden, om man bara har tänkt vandra 3-4 dagar?

Och på vilken del av leden finns det mest (rent) vatten? Det är ju döden att kånka runt på flera litrar:)
 
Det finns flera fina sträckor. Jag har bara gått delar av leden. Åkulla bokskogar är fint, men dem betar du av på en dagsetapp. Delen utmed Högvadsån uppströms Ullared står definitivt på min önskelista. Sträckan längs sjöarna i Simlångsdalen ser sjukt tråkig ut (gammal banvall) på kartan, men är riktigt trevlig. Annars måste man generellt vara beredd på granskog när man är ute och traskar.

Vatten finns det annars generellt gott om i form av bäckar och andra vattendrag. Det är ju en av de mest nederbördsrika delarna av landet. Jag skulle nog kunna tänka mig att minska på bärandet av vatten och istället ta vatten från bäckarna via mitt vattenfilter. Det kräver dock lite pusslande. Bäckar i granskog smakar ofta mossa och ska man inte koka vattnet så ska man undvika vatten med avloppsutsläpp uppströms, eftersom (i alla fall mitt) filter inte tar bort virus. På flera platser är dock vattnet riktigt bra, dock utan att ha analyser som stöd för mitt påstående...
 
"avloppsutsläpp" och virus, låter inte så gemytligt:)
Jag tänkte nog mest på vatten ur kran/pump här.
 
Det där med avlopp är bara en generell försiktighetsprincip för att hämta vatten i naturen. Men när det gäller vatten från kran så finns det mycket få förberedda platser, vilket tidigare nämnts. Men det kan säkert funka att knacka på i de gårdar och hus som man passerar och be snällt. I höstas stötte vi på en herre som nästan desperat ville ge tre glada vandrare vatten i utbyte mot en pratstund. Vi hade dock både filter och buret vatten med, så det fick bli lite småsnackande över staketet. Det blir kanske inte så mycket folk som passerar inne i de djupa skogarna...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 26
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4
Elinpotatis Vandra i Jämtlandsfjällen Vandringsleder 10
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
makkan77 Var kan jag vandra och fiska Vandringsleder 0
MikaelHassel Vandra i Kloten, varg?? Vandringsleder 4
Barfoba Vandra från Dalarna till Skåne Vandringsleder 16
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
BjörnCalle Vandra Ed-Tresticklan Vandringsleder 5
hjerner vandra på öland Vandringsleder 4
Hardrocker Vandra i Gyllbergen Vandringsleder 2
TheCoachMike Vandra på Skuleberget i oktober Vandringsleder 8
musse592 Vandra snålt, Into the wild style. Vandringsleder 6
SeñorCaca Vandra på Öland Vandringsleder 10
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Vandringsleder 2
solsol Vandra runt Vättern i sommar. Vandringsleder 3
Blåbär55 Vandra i västra götaland eller omkring liggande län Vandringsleder 13
ArLan Vandra i Valle Vandringsleder 2
UnderEnTarp Vandra i närheten av Markaryd? Vandringsleder 2
Gorrgel Vandra i Sverige (STF) Vandringsleder 4
Tordnado Vandra marathon på en dag i terräng!? Vandringsleder 42
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
Mamma till A Vandra i vättlefjäll med barn? Vandringsleder 1
olavroer Vandra ved havkanten Vandringsleder 4
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.