Valla eller bara stighudar

Men hur ser backförhållandena ut aktuell sträcka? Var är de längre uppförsbackarna där det eventuellt kan krävas hudar? Jag har själv bara gått sträckan Abiskojaure-Abisko sommartid och upplevde den inte som speciellt backig, men då hade jag ju utför också…
Sträckan Abiskojaure-Alesjaure ser ju lite backig ut i början, men sen då?
Det är väl backen efter Abiskojaure och möjligen efter Singi mot Keb man kan behöva hudar. Förutsatt att man har ryggsäck, med pulka blir det något annat. Vi får inte glömma bort underlaget. Är snön kall och torr samt att det inte är isigt så blir stighudarna kvar i ryggsäcken. Normalt behövs hudarna bara om man ska upp mot topparna. Skidade upp på Keb, från Singi, med blå extra under skidorna. Inte ett tjuvsläpp!
Men visst är hudarna bra att ha, bakhalt kan förstöra den finaste skidtur.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Stighudar

Ångrar att jag inte köpte tidigare. Bara att knata på rakt upp är rätt coolt.
Kan rekommendera Intelligrip skin för mer normal åkning. Rätt smarta
och passar ett par gamla skidor lika bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips