Egentligen tror jag faktiskt att kombinationen fiskfjälls-skidor och stighudar ger minst jobb. (Trots att det tar emot att säga...)
Detta är nog min slutsats också. Ett par kickerskins är ju guld värda.
Egentligen tror jag faktiskt att kombinationen fiskfjälls-skidor och stighudar ger minst jobb. (Trots att det tar emot att säga...)
Skippa klister är väl inte helt dåligt. Men då måste du ju ha stighudar med också tycker jag. Ett universal klister fungerar ju i de flesta fören.
Vilken valla du ska använda vet du nog bäst själv, utifrån före och temperatur. Det är väl inte fel att ta med sig ett par-tre olika. Jag är absolut ingen vallaexpert, men jag kör bara med fästvalla och ingen glidvalla.
Stighudarna har en tendens att vilja släppa på de ställen där vallan ligger. Det är därför ganska viktigt att få bort vallan om man t.ex. ska skråa med stighudar. Jag kan inte säga om det finns sämre eller bättre vallor när det gäller stighudsfäste.
Jag kan dock berätta att jag har lagt ned mitt försök med vallatejp. Den lossnar alldeles för lätt från belaget. Så var det med det.
Mvh /Joel
Har en bit stighud kvar. Man kanske kan fixa ett par kickerskins? Hur långa ska de vara? Hela skidans bredd? Hur fixa fästen framtill? behöver de fästas bak? Behövs det speciell anordning i framkant för att inte kavla av dem? Många frågor!![]()
Men det var då der scheisse! Har precis återvänt från en helgtur till och runt Lunndörrstugan, och står i begrepp att pensionera mina gamla vallningsfria Fischer E109. "Fjällen" undertill är så nednötta att de fäster illa, trots att glidet alltjämt är dåligt. Jag har skaffat ett par vallningsbara E99Jag kan dock berätta att jag har lagt ned mitt försök med vallatejp. Den lossnar alldeles för lätt från belaget. Så var det med det.![]()
Tack för varningen! Nu får jag valla mina E99r som vanligt. Tror dock att jag ska vara kall och borra in mina fästen för korta stighudar (motsv Åsnes-modellen) som jag tillverkat själv. De har funkat alla tiders på E109
rna!