Val av nybörjartur

Hej alla,

Detta är säkert tusende tråden om val av tur för nybörjare. Jag har sökt endel, men bara funnit svar delvis. Jag, nybörjare med vettig kondition, skall iväg och fjällvandra snart. Dock står jag fortfarande och väger mellan två rutter. Antingen Nikkaluokta - Vakkotavare, vilken är ganska omskriven och vilken man hör mycket gott om. Det andra alternativet ser ut som följer:

Abisko - > Abiskojaure -> Alesjaure -> Unna Allakas -> Abiskojaure -> Abisko

Vad har ni att säga om den? Jag har tänkt sova i stuga och gå en etapp per dag.

Ambivalens

Det är fina och lämpliga nybörjarturer båda två. Det är bara att vandra och njuta! Det fiins inga egentliga svårigheter i något av alternativen. Svårigheten är väl att välja!;)

God tur!

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag skulle valt det första alternativet, av två enkla anledningar:
  1. Slipper gå samma väg två gånger
  2. Sträckan från Singi till Vakkotavare är mer eller mindre förbisedd, men synnerligen vacker

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips