Val av minneskortstorlek Vista HCX

Har nyligen skaffat en Vista HCX och det är förståss ett avsevärt lyft jämfört med min gamla svartvita Legend.

Köpte ett 1 GB mikroSD kort från Kingston och det fungerar fint.

Har ett par frågor.

Fungerar det även med 2 GB?

Vet att det finns lite gamla trådar t ex http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45837 om motsvarande 60-modell men kanske skiljer det sig med Vistan?

Hur gör ni som både har Metroguide eller Citynavigator och FriPro eller Friluftskartan har ni både vägkartor och topokartor på samma minneskort eller kör ni med varsitt kort?

Det är ju lite byngligt att bocka på och av respektive kartbladsutsnitt beroende på om det är vägarna eller topografin man vill åt att navigera på/i. Typexempel är turer med anmarsch med bil eller annat vägfordon och därefter t ex paddling eller skridskoåkning.

Thure
 
Tjena,

Jag har Vista Cx och kör 2 GB minneskort och det fungerar bra. Jag använder Vistan mycket till geocaching så när jag tex cyklar eller åker bil, kör jag Metroguide och om en cache ligger inne i skogen byter jag till friluftskartan om jag måste lämna bilen/cykeln och gå till cachen. Så jag har både friluftskartan och Metroguide. Jag brukar "dölja" alla kartor och sedan bara ha tex Metroguide vid stadsnavigering påslagen. När jag ska in i skogen eller i naturreserverat, då tar jag "dölj" alla kartor och väljer därefter friluftskartan.

Jag vet inte hur du gör - men Vistan är ju lätt att hantera, jag trycker på "Menu" på kart-sidan, där kommer det upp kartinställningar, och igen "menu" - och då väljer jag "dölja" alla kartor och sedan väljer friluftkartan eller metroguide. Jag har läst nånstans att GPS:en blir långsammare om alla kartor är påslagna, därför gör jag så det sättet. Det blir ca 3 menu-klickar och lite styrning av joysticken. Jag gör detta på en hand, så ergonomiskt är eTrex-serien med joysticken.

Hänger du med?
 
Tack

för klar instruktion. Verkar vara en bra strategi. Jag viste inte att det fanns ett sådant kommando "dölj alla kartor", fanns inte något behov av detta på min gamla Legend med 8 MB minne. Skall testa hemma själv men först en följdfråga:

Kan man med bara ett kommando välja att aktivera hela Fri Pro resp hela Metroguide som man har på minneskortet eller måste man klicka upp en kartdel i taget?

Thure
 
Senast ändrad:
Med ovanstående instruktion så visar/döljer man en hel kartfamilj i taget. T.ex. en hel FriPro eller Metroguide.
 
När det gäller gamla friluftskartor och om du har flera områden, då måste du aktivera tex område 5 och 6. Men när det gäller Metroguide så behöver du inte, utan hela kartan som du har överfört aktiveras automatiskt. Detsamma gäller nya friluftskartan pro tror jag. Jag har tyvärr gamla versionen. Jag brukar ha flera områden (gamla kartan), så därför förklarade jag på det sättet. I ditt fall gissar jag att du behöver bara antingen in- eller aktivera (dvs dölja) Metroguide eller Friluftskartan Pro.

Det där med kartdelar är ju bara för att välja ett avgränsant område för att senare överföra till GPS:en, det var "förr" när det var bara högst 8-24 MB på eTrek. Numera går det ju att överföra upp till 2 GB.

Ett tips är att ändå skaffa 1-2 minneskort. Det tar nämligen några timmar att överföra tex 900 MB eller över 1 GB kartor till Vistan. Jag menar, om överföringen går snett, då måste du börja om från början...Å andra sidan, du bor i Sthlm? Jag antar du har köpt pro-version över Svealand, då kan du lika bra ta hela Svealand plus Metroguide över Sverige eller Norden och överföra kartan till Vistan så är du klar. Och om du ska resa till nånstans, då kan du ta annat kort och överföra andra typer av kartor. Det blir på något sätt tidsbesparande och praktiskt...Just a thought!
 
Menu-knappen!

Med ovanstående instruktion så visar/döljer man en hel kartfamilj i taget. T.ex. en hel FriPro eller Metroguide.

Jasy: Vi skrev visst samtidigt! :)

Kartfamilj var en utmärkt term!

Jo, ett tips är att använda MENU-knappen ofta. Folk brukar fråga mig hur man gör etc på både 60-serien och eTrek-serien men det bästa är att prova ofta med MENU-knappen och där brukar det dyka upp meny-fönster där det finns olika alternativ. Bara att prova sig fram.
 
Får det inte att fungera

att bocka på eller av en hel grupp utan får bocka en kartdel i taget. Kanske beror detta på att jag har gamla kartor, område 8 av Friluftskartan respektive Metroguide version 6. Eller aktiveras funktionen när jag registrerar enheten?

Laddar nu ned hela Metroguide 6 och område 8 samt en fri karta över Kanarieöarna vilket blir 1187 kartdelar. Trode att jag behövde klicka varje kartdel separat i Metroguide men det gick bra att måla över alla kartdelar med vänster musknapp nedtryckt. Ctrl A fungerade däremot inte.

Thure
 
att bocka på eller av en hel grupp utan får bocka en kartdel i taget. Kanske beror detta på att jag har gamla kartor, område 8 av Friluftskartan respektive Metroguide version 6. Eller aktiveras funktionen när jag registrerar enheten?

Tryck meny/enter en gång till när du är inne på kartsetupen. Det fungerade på min gamla Legend, men det visste jag inte förrän jag sålt den :)
 
Har du gjort så här?

1) Gå till kart-sidan i GPS, där du tittar på kartan när du navigerar....

2) Klicka på MENY (vänstra knappen under de två zoom-knapparna)....

3) MENY-fönster dyker upp. Du använder joysticken till att scrolla till Kartinställningar och klicka på den.

4) Kartinställningar: Du ser 6 små ikoner längst upp. Använd joysticken till att flytta höger/vänster.

5) Gå till ikonen med cirkelsymbol med utropstecken (!), står Information. Du ser ett par små rubriker "Visa" och "kartnamn.

6) Upprepa igen nr 2 på samma sida..

7) Då dyker det upp nytt fönster och där kan du välja "Visa alla", "Visa igen", Visa grundtecken osv. Du använder joysticken för att välja nån på meny.
 
Jag har City Navigator Europe NT v9 och Friluftskartan Pro Götaland på ett 2 GB kort i min 60 CSx. Det fungerar alldeles utmärkt. Sen har jag några "små" kort också (256 MB), som jag brukar använda till att exempelvis lägga in City Navigator North America NT v2008 på, när jag ska någonstans i USA. Det får ju bli valda delar, för hela får inte plats.
Men det är i alla fall enklare att byta karta via menyn än att byta kortet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
mr_samson GPS val Navigering 6
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
thomalin Val av GPS Navigering 24
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
mike79 Val av Gps ? Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Dalmasen Val av GPS Navigering 0
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
Martin24 Val av GPS, användning etc Navigering 1
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
RME Val av GPS till bil och skog Navigering 13
Tony-Avesta Val av språk i MapSource? Navigering 3
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
Micke S val o kval GPS Navigering 41
delta1 Val av gps? Navigering 17
Tobias_P Val av GPS Navigering 2
dahlgren Val av Gps Navigering 3
marcuslundmark Val av GPS? Navigering 3
Jonte Myra eTrex - bar val? Navigering 23
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
pby Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX Navigering 16
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
thureb Batterispar på Vista HCx? Navigering 33
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Jorden runt Nybliven Vista HCX-ägare Navigering 10
holsson Garmin Vista HCX Navigering 3
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.