Vaimok till Fierrovagge-Vuoksakjåkka-Såmmarlabba

Tänkt gå detta.
Att från Vaimokstugan gå under(nord/öster om) Vaimokpakte i riktning mot Tsähkkok för att sen följa Fierrovagge.
Ser på kartan bra ut,nån som gått så?
Sen,hur risigt/svårgått är det mot färjan över Tarraälven när man kommit ner längs Vuoksåkjokken?
(redan kollat majjens och LRC:s beskrivningar/inlägg).

Jag har gått två gånger åt det hållet (en åt andra, det var jobbbigare). Fierrovagge är vacker och fint att gå. Visst är allra sista biten lite snårig, men det går ändå bra. Man får ta sikte innan man kommer ner i skogen, och sedan bara plöja på i utsatt riktning. Har för mig att det är rejält snårigt precis vid vattnet uppströms båten, så sikta hellre på att komma ut strax nedströms. Om du går ensam, så ta med handskar, det är tungt att dra båten själv om det inte finns åror, jag fick blåsor i händerna : )
Och, kolla upp i förväg att båten finns på plats och inte slitits bort i vårflod el dyl...
(PS Utsikten från Tsähkkok är värd besväret)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag gick nästan den vägen 2008 från Varvek frånsett sista kilometrarna. Ner till Sommarlappa gick vi längs Koahtnjunjesjokken som går i en djup ravin. Här är floran väldigt intressant med mycket orkideer så den kan rekommenderas för den som inte räds besvärlig terräng. Hela sträckan från Varvek hade varit lättgången om vi gått ned till Sommarlappa längs Voksajokken, precis som du planerar. Här är det lättgånget.

Vi blir två+ hund som går,bara vädret är bättre än f.n. så verkar det ju som en bra tur.Får höra med stf kvikkjokk-stationen hur det är med båten.
Så mellan Vajmok-mot Tsäkkok är det då relativt lättgånget?(Lät så på flygaren jag pratade med,men de ser ju allt ovanifrån).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips