Växlingsproblem_Hjälp !!!

Jag har en Nishiki 401 med växelsysten Shimano Alivio 24 vxl. Nu har jag
fått problem som innebär att när jag skall växla ner (bakväxeln) från 5:an
till 6:an så vill växeln liksom inte gå in. Det innebär att jag för ett par sekunder
s.a.s "trampar luft" och sedan plötligt går växeln i. Alla andra växlar fungerar
bra.

Jag använder cykeln större delen av året men sköter den också exem-
plariskt genom att tvättta och smörja alla rörliga delar. Med jämna mellanrum
tar jag isär kasett och kedja och lägger i fotogen för att sedan torka och smörja
etc. Kasett och kedja är f.ö relativt nya och därför inte särskilt slitna.

Det bör med andra ord inte vara eftersatt underhåll. Jag har smörjt vajern
och växelföraren men inget hjälper. Jag misstänker att fjädern som styr'växelföraren
kan vara försvagad men vet inte. Det borde inte vara så eftersom 7:an och
8:an går i utan problem.

Är det någon som kan hjälpa mig med en ide' om vad som kan vara fel och
var jag skall söka problemet ???


HIlsen
Anders
 
Växlar

är komplicerade så det kan vara många problem.

Överlägset vanligast är att vajer och vajerhylsor behöver bytas. Använder du cykeln mycket är det bäst att byta dessa varje år. Att smörja kan vara kontraproduktivt då oljan drar till sig smuts som ökar friktionen inne i vajerhöljet.

Men det kan också vara fjädrar i bakväxeln som börjar bli trötta. Vet inte om det finns sådana fjädrar som reservdel till Alivio men skulle inte tro det.

Hur gammal är din bakväxel i år och antal mil? Bakväxeln är inte överdrivet dyr och det kan vara en god idé att byta den. (Bytte min Ultegra bakväxel i våras och växlingen blev mycket distinktare).

Thure
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Har du provat att justera bakväxeln?

Om inte börja med att skruva ut (typ) 1/4-varv på justerskruven där växelvajern går in i växeln

Adjusting barrel nere till vänster
derailer_adj.gif


Du kan också spänna returfjädern, dvs skruven uppe till höger i bilden Angle B-tension adjuster.
Men om du spänner den för mkt kan övre kedjeförarhjulet ta i kassetten.
 
Är det inte så att ju mer du spänner destå mindre risk trissorna tar i ? Som sagts tror på justering av bakväxeln! Har kedjan svårt gå ner på mindre drev bak vrid medsols(utåt) har du svårt få den gå upp på större drev bak vrid motsols(innåt) Å som oxå sagts bara 1/4varv åt ggr!

/Janne
 
Tack för svaren. Jag tror jag börjar med att byta vajern och vajerhöljet så får jag se. Cykeln är
ändå 3 år gammal och växelvajern aldrig bytt.

Det märkliga är ändå att felet finns bara när jag cyklar. Om jag hänger upp
cykeln i mekarläge och trycker igenom alla växlar så fungerar det helt perfekt.

Hilsen
Anders
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips