VärstingPDA med GPS

Under CeBit presenterade Fujitsu Siemens sin nya toppmodell i Loox serien, N560. Den har bl a VGA skärm, 624 MHz processor, BT (ska bli v. 2.0), WLAN 802.11g/b samt inbyggd SirF III GPS plus uttag för yttre antenn. Dessutom kommer förmodligen herr ingenjören Andres att bygga en vattentät version även av denna PDA vilket han redan förutskickat för de övriga nya Looxmodellerna. Det är inte en yttre inkapsling utan ett vatentätt hölje som ersätter det ordinära. Följ länken. Engelska på slutet av PDF dokumetet och fina bilder.

http://www.firstloox.org/

Pris: relativt överkomligt. Den vattentäta versionen kommer förmodligen att kosta ca 900 kr mer än den ordinära.

Inte illa. Vilken mjukvara bör man använda till en sån här i friluftssammahang? Jag är nyfiken eftersom Vista CX tydligen inte fått den nya fina mottagaren som utlovats och överväger nu alternativen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vill ha!!

Nu börjar det likna något! Har tyckt att det kännts "så där" att ha en vanlig PDA på havet och i Geocachingskogen. Och de ruggade som funnits tidigare har varit DYRA! Skall bli intressant att se vad priset blir...

Mjukvara:

Fugawi, Pathaway, garmin Que plus ny version av GPSproxy som förhoppningsvis är på gång, Kartex, OziExpl, GISRussa, PTGmap från imocoding, Google Earth för PPC, you name it.

Det beror på hur mycket programvara man kan ladda in och vad som kán köras effektivt från kort. I den nu visade versionen är ROM bara 128 MB men det finns klara antydningar om att detta dubblas. Därtill kommer 64 MB RAM. Jag tror priset för den ruggade blir 550-600 Euro.
[Ändrat av jonasolof 2006-03-17 kl 10:54]

Batteritid?

Läste igenom PDF filen utan att hitta nåt om batteri kapaciteten.. Jag kör en Loox 720 + Garmin GPS10 o utan extern ström är det max ca 4tim den orkar med..
Nån som vet lite mer om denna nya Loox gällande batteridriftstid..?
/K

Tyvärr har jag ingen uppgift om batteristorlek och än mindre om drifttid. Det går ju i alla fall att byta batteri medan man är ute.

Sedan är det här ett intressant alternativ för yttre strömkälla, nämligen ett LiIon battery pack som laddas med 5 volt och ger 5 volt max 1,5 amp ut. Det finns fn i 4 Ah, men ska till sommaren bli 6-7 Ah.

ww.batteripack.com.tw

Se Portable Back up battery, PB 100. Jag har den modell som visas på bild idag och talade med tillverkaren på CeBit som då nämnde att användare bett om ökad kapacitet. Jag ritade av måtten på en prototyp: 110x60x20 mm.

Sedan tillbaka till Loox och BT GPS. Jag har testat med en Royaltek BT GPS och GPSProxy. RBT 2001 stänger inte av blåtand även om PDA'n stängs av pga time out. Öppnar jag Loox igen så återetableras BT länken och jag får signal till PDAn efter ett par sekunder.
Tittar jag på GPSen var tjugonde minut så är det en bra variant. Det finns desutom en variant RBT 2010 som har ett mer än dubbelt så stort batteri. Detta går att köpa löst från http://www.cricel.com i Frankrike och sätta på 2001, det är bara batteriet som skiljer.

Så plockar man bara upp PDAn ibland och dessemellan låter den ladda i fickan kan man nog hålla på från morgon till kväll.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips