Värma sulor hemma

Söker sulor till slalompjäxorna. Har för mig att det förr fanns sulor man kunde värma hemma i ugnen för att de skulle forma sig lite efter foten.
Nu verkar det bara vara "proffsvarianten" från sidas som erbjuds där man går till en butik, står på luftkuddar osv. Det kostar från 1000kr och uppåt men söker ett billigare sätt att anpassa sulan.
Visst, man kan kanske köra nån gör-det-själv variant och köpa en random sula med hyfsad passform, värma den lite i ugnen/varmluftpistol och sen sticka ner foten i pjäxan för att ev få den anpassade efter sin fot, men som sagt har för mig att det fanns sulor som var anpassade för att värma hemma mer kontrollerat eller har jag fått allt om bakfoten? ;)
 
Funderar dock på om de är tillräckligt hårda. Är ju inte ute efter massa stötdämpning. Sulor i en utförspjäxa vill man ju ha rätt styva (men formade efter foten) så kraften går rätt ner och vidare ut till skidan för att få full kontroll och kraft..
Skickat en fråga till deras kundtjänst om den som föreslogs ovan är bra eller om denna lämpar sig bättre.
 
Sulor är ett rätt känsligt ämnen. Provar du in riktiga avgjutna sulor så får du tips att inte använda sulorna för länge första veckorna. Men mit tips är ändå att gå till någon som gör avgjutning om du har problem. Priset är troligen dubbla men det är det värt.
 
Ja. Priset är det dubbla. Det är jag inte beredd att betala. Jag har rätt normal fot och får sällan problem. Kommer nog bli mer än tillräckligt bra utan att gjuta av foten.

Har fått svar från tillverkaren och den sula som går att värma själv. Av de två varianterna är det den som heter stabilazor som passar bättre i pjäxa då den är styvare.

Sidas, den sultillverkare som erbjuder avgjutna sulor för pjäxor har ju även färdiga sulor anpassade för ändamålet. Kunnig inom alpina området på intersport(de säljer båda) höll dessa som bättre lämpade än Adap stabilazor så lutar nog åt dessa. Blir en tredjedel av priset mot att köpa sånna som formas från scratch i butiken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danne W Thermofit hemma Skidalpinism 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...