Välja en snabb motionskajak/stabil racer

Nu när det är sommar och motorbåtarna hittat ut så är det värre. Tror helt enkelt attt det är min balans som försvunnit, även i en tracer sitter jag vinglar ibland, även om det kan bero på svallvågor i tre riktningar samtidigt...

Ta utmaningarna nu när det är varmt i vattnet och inte när det är kallt. Känner ingen kanotist som har lika bra balans i varmt som kallt vatten. Det sitter mycket i knoppen. Det är nu när det är varmt du kan flytta fram positionerna och bygga upp självförtroende, teknik och balans. Det du lärt dig under sommaren sitter kvar under hösten, men redan till våren är en del bortglömd och du är en sämre kanotist (Såvida du inte har paddlat hela vintern).

Ranger kajak

Jag lyfter denna tråd vidare. För några veckor sedan fick jag möjlighet att testa en tävlingskajak,namnet på den var Gaybo. Det gick väl lite siså där att paddla med den,och orsaken till detta är att jag bara paddlat havskajak innan detta. I vart fall så blev jag väldigt intresserad av den för mej nya typen av paddling,så jag köpte mej en gammal Ranger som säker är tillverkad på sjuttiotalet. Rangern var inte alls lika bångstyrig att tämja som Gaybo,det var i princip bara att sätta sig ned i Rangern och paddla iväg,fast då mycket vingligt.

Undrar om någon vet något om kajaken Ranger,vad den har för renommé så att säga ? Vad motsvarar Rangerns stabilitet i segmentet kajaker som finns att tillgå nu för tiden ?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kul att du kommit vidare till snabba kajaker!
Här kan du läsa lite om tidigare Struermodeller. http://www.struerkajak.com/products/k1-racing-ranger-1970
De flesta av dem finns licenstillverlade från andra fabrikat, så din Ranger måste inte vara tillverkad av Struer.

Ranger är ett bra steg vidare från tracer som redan den är betydligt rankare än havskajaker.

Skulle tro att Ranger liknar Nelo Classic i stabilitet, med skillnaden att Rangern har mer bredd över vattenytan än de moderna kajakerna. Den bredden gör nytta som stöd för den som vinglar till och ger båten högre slutstabilitet.

Tidigare i tråden nämns Razor.
Struer Razor liknar Rangern, lite vassare dock.
Nelo Razor är en helt annan båt. Tror det är i stort sett samma skrov som Viper 51.

Det verkar som den gamla Rangern en gång i tiden varit nästintill en båt som proffsen gillade,den fick ju bra omdöme på sidan du länkade till.

Kollade på Nelo Classic och det skulle kunna vara en kajak att gå vidare med nästa år,svårhetsgrad 2 det blir nog lagom,snygg var den oxså.

Tog några bilder på beteckningen å garantin,kanske det är en äkta Ranger i alla fall .

Bilagor

• Garanti.jpg
    Garanti.jpg
    52.8 KB · Visningar: 508
  • Ranger England.jpg
    Ranger England.jpg
    16.4 KB · Visningar: 536

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg