Väldigt varm vinterjacka

Jag undrar om någon kan tipsa om en riktigt varm vinterjacka som man håller sig varm i minst -20 °C.
Har kollat in jackor från outdoor survival canada men det är ett okänt märke för mig. Har bara sett att deras jackor håller värmen i -40°C.
Finns det någon billigare jacka som ändå håller värmen och är vattentät?

En regnrock utanpå en vanlig vinterjacka är nog billigast, och eventuellt en tjock tröja innanför.
Så kallat lager på lager.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du bör specificera om du ska hålla dig varm medan du är i rörelse (vandring skidåkning t ex) eller stillasittande en längre period. Olika aktiviteter ställer olika krav på utrustningen.

HasseQ

Temp. avstängd
Lager på lager är bra, och bäst om man kan testa själv hur mkt kläder man behöver för att inte frysa. Vattentätt behövs inte om det är flera minusgrader, därmot vindtätt & snötätt.
Underställ, 2 vanliga tröjor, någon fodrad och vindtät jacka. Bylsiga kläder med mkt luft. Inte ofta det är -40, då är det bättre att stanna hemma....

Det hade varit klädsam att beskriva vad jackan skall användas till. Vad är prio? Temperatur, vikt, packvolym, vind/vattentäthet, pris? Då blir det lite enklare att ge vettiga förslag.

Som värmeplagg finner jag Haglöfs Mimic hood (dvs med luva) väldigt värmande, inte bara som ensam jacka men också ett rejält bra vämelager. Mimic betyder att det efterliknar dun utan att vara det. Kan komprimeras till väldigt lite boll och väger lätt. Känns varmt snabbt efter man tagit på den.
Inte perfekt i blöt kyla men lite vattenavstötande ändå. Regn eller snöblandat är det bättre med annat ytterst.
Men ska man ut i så kallt som 20 till 40 grader under nollan bör man har flera lager både för att kunna variera med aktvitetsgrad och ifall en blixtlås havererar så kan det vara skönt att kunna hålla stängt i lagret innanför, eller ev byta plats på dem. Finns nog ingen jacka som "fixar alla väder, temperaturer och aktvivitetsgrader".

/Patrik

Sedan kan man ställa sig frågan om en väldigt varm vinterjacka behöver vara vattentät. Om vi pratar om temperaturer under -20 så är det oftast rätt tort. Jag använder sällan (aldrig?) vattentäta plagg i sådant väder. Det tillför ingenting förutom sämre ventilation. Vindtäta kläder kan behövas, men knappast vattentäta.

Den enda jacka som jag vet fungerar bra när det är riktigt kallt är Fjällräven Expedition dunjacka.

Den är dyr, tung och inte heller vattentät. Men den är varm.

Sedan kan man ställa sig frågan om en väldigt varm vinterjacka behöver vara vattentät. Om vi pratar om temperaturer under -20 så är det oftast rätt tort. Jag använder sällan (aldrig?) vattentäta plagg i sådant väder. Det tillför ingenting förutom sämre ventilation. Vindtäta kläder kan behövas, men knappast vattentäta.

Den enda jacka som jag vet fungerar bra när det är riktigt kallt är Fjällräven Expedition dunjacka.

Den är dyr, tung och inte heller vattentät. Men den är varm.

Min tanke med att nämna blött/vattentålighet är att vädret varieriar med tid och plats, ibland under samma tur. Det är inte alltid minus 30, hela tiden och överallt.

/Patrik

Som sagt lite oklar frågeställning, men jag är ute rätt många nätter per säsong i temperaturer under -25-30° där jag är rätt stillastående (astrofotografering) och som förstärkningsplagg använder jag en RAB 8000 meter dunjacka, dunbrallor från Mountain Equipment, Jörn Antifrys med filtinnersko och tre par tjocksockar. Medan jag sätter upp grejerna/rör på mig är det dock alldeles för varmt, så det gäller att anpassa klädseln. När jag cyklar i -25-30 så kör jag bara två tunnare lager under skaljacka men det kräver ju att man håller igång hela tiden.
Jag har inget behov av vattentätt förstärkningsplagg, men det finns ju ett antal olika modeller t ex denna från RAB.

Det hade varit klädsam att beskriva vad jackan skall användas till. Vad är prio? Temperatur, vikt, packvolym, vind/vattentäthet, pris? Då blir det lite enklare att ge vettiga förslag.

största prioritet är att den ska hålla mig varm när jag är stilla. I alla fall -20 grader. Vikt spelar ingen roll och inte heller packvolym.
Vind tät vill jag att den ska vara men vatten tät kanske inte är lika viktigt. Gärna inte för dyr..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips