Vägval Sarek

Hej!

Snart dags att ge sig av på årets vandring. Det mesta är planerat i färdväg utom en liten detalj vad gäller vägvalet från Skierffe till Bastavagge, via Skajdasjvagge.

Vi hade tänkt att gå parallellt med Rapadalen och inte via Vassjavagge. Fråga nu är nu var det är lämpligast att vika av norrut för att ta sig an stigningen till Skajdasjvagge.

Vada Lulep Vassjajågåsj på stället enligt Grundsten och vika av norrut alldeles efter eller är den lättare att vada längre upp före förgreningarna? Är jokken österifrån som kommer NV från 1550 vadbar?

Var tar vi bäst sikte mot stigningen?

Andra tips, idéer och inputs?

/ R

Bilagor

• Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    87.7 KB · Visningar: 620
Jag vandrade från Skirffe ner mot Rapadalen, och jag vadade den forsen innan förgreningen. Den var inga problem. Det var dock september månad....

Men den som kommer ner från 1550, kan ju inte vara några problem.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag instämmer i detta. Lulep Vassjajågåsj bör inte vara alltför svår att ta sig över efter att vårens snösmältning är över. Jag har vadat på ca 950 meters höjd (vanligt när man tar sig till och från renvaktarstugan). Tillflödena bör därmed vara betydligt enklare och det verkar vara en bra väg att gå öster om Lulep-jokken.

Vägen du tänker dig till Skajdasjvagge har jag aldrig gått. Jag skulle sikta på en del som inte är så brant, t ex den topp som ligger rakt norrut från 1550. Den saknar höjdangivelse och heter uppenbarligen Vassjabakte. Passet ligger nästan lika högt som toppen, ni kommer säkert att få upp pulsen ;-).

Är väldigt mycket vatten fortfarande på grund av värmen och snösmätningen här uppe mer än normal för denna årstiden, men beror ju på när du ska gå? Har bett många gå uppe i rapadalen och bett dom vada över de där bäckarna hittills är det bara 3 st som vänt och tyckt det var för mycket vatten (och för varmt för att gå!)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips