Vägval i Sarek

Hej!

Vi ska gå sarveswagge upp på luohttloathto mellan luothojiåhkkå och nåite och därefter bort mot pårek. Någon som vandrat denna vägen? Är det brant att ta sig upp på Luotholoathto? Det ser ut som det är många vad på kartan, e de svår vadade? Vilken linje ska vi välja över luottolahko?

Tack!

Hej,

postade just ett inlägg i en parallell sarektråd, men i korthet: Sarvesjåhkå var ett seriöst vad den enda gången jag vadat där (Augusti för några år sedan...). Jag gick över jåkken som kommer ner från Ahkajekna. Men om ni kommer genom Sarvesvagge kan ni ju korsa högre upp. Stigningen upp på Luohttolahko se inte orimligt brant ut med ren eyeballing. Själv skulle jag utgå från att den är jobbig men inte farlig! Söder om Luohttolahko har jag inte gått, så där kan nog någon annan svara bättre, men vägen ner mot Pårek finns väl beskriven rätt detaljerat i Abrahamsson och kanske i något av Grundsten?

Ha en fin tur!

Nils

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Sarvesjokken är lättpasserad först i höjd med Neiterippevagge ungefär.
Via Nåitesvagge går det lätt att gå upp på Luottolako,men om ni ska passera Sarvesjokken långt ovanför går det bra att gå upp och komma mot luottojaure istället.
Gå mot Pårek.håll er på den sk1260nivån med sjöarna.Kolla min blogg,Turen Stalo-Kvikkjokk.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips