Väder och vind i Bunnerfjällen

Virrhönan

Avslutat
Någon som satt sin fot i Bunnerfjällen de senaste dagarna? Är det till att leta upp skidorna eller har den påstådda snön töat bort?
/Louise

Hej

Ser Oviksfjällen från mitt kontorsfönster. Där finns det ingen snö. Var i Anaris fjällen och ingen snö där heller.

Inga exakta observationer alltså. Men är det ingen snö i fjällen runt omkring skulle jag nog inte tro att det finns någon snö där heller. Var 11 grader varmt i går på kalfjället (anarsisfjällen), trots att det var regningt och ruskigt.

Mvh

Jimmy

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Var uppe på Ottfjället i helgen, som ligger på andra sidan Kyrkstensfjället från Bunnerfjället, cirka 12-15 km bort, och där var det ingen snö. Det var 8-9 grader och lite regn på söndagen, blåste småjävlar på kalfjället men nere i Vålådalen var det lugnt och fint. Det kom lite snö i fjällen i mitten på september men det smälte bort på ett par dagar. Det låg fortfarande några centimeter vid Gåsen den 18:e september men det smälte fort.

Virrhönan; sa:
Tackar!
Då kan jag lämna skidorna hemma då...

Jag skulle inte vara för säker på det...lyssnade just på väderleksrapporten. Kallfront som passerar, hård vind och kraftiga snöbyar i fjällen.

Från SMHIs hemsida (varningar)

"Under fredagen varning för mycket hård vind i Jämtlands- och södra Lapplandsfjällen samt hård vind i Härjedalsfjällen. Från fredag middag risk för storm i Jämtlands- och sydligaste Lapplandsfjällen i kombination med täta snöbyar."

/Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2005-10-13 kl 13:21]

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.