Väder i Dolomiterna i juli.

Tjo!
Vi tänkte åka till Val Gardena och vandra omkring och kika lite.
Är det nån som har lite koll på vad det kan vara för väder i slutet på juli?
Finns det nån obehaglig möjlighet att det kan vara moln och nederbörd
i en hel vecka, och vad kan det vara för temperatur under denna period?

Bra forum detta tycker vi :)

/Walle & Lisa

Tre år i rad har jag haft ganska dåligt väder vid julivandringar i sydtyrolska berg straxt norr och nordväst om Dolomiterna. Även från min klättringsepok så har jag minne av mycket regn. Utan att vara vädergubbe så tolkar jag det som att när Po-slättens värmebölja under högsommaren möter alpernas sydsida så bildas lätt åska och regn. September är normalt en vädermässigt säkrare period i Dolomiterna, då är det svalare nere på slätten och temperaturkontrasten mot bergen mindre.

Därmed inte sagt att man inte kan ha tur med vädret även i juli, men man skall inte vara så mentalt inställd på sol att man tror sig ha otur med vädret ifall det regnar både en och flera dagar.

Beträffande temperatur så är vandringarna normalt på relativt hög höjd (2000m+). Är det sol och vindstilla så vandrar man i shorts och linne, men vanligare är långbyxor och vindjacka med regnkläder och extra tröja i ryggsäcken. Ha gärna något på huvudet. Mat och dryck behöver man ju inte tänka på. Det är normalt korta avstånd mellan välutrustade alphyttor.

Bekymra er inte alltför mycket över vad jag skrivit om vädret. Åk dit! Vackert och trevligt är det, och näraliggande städer Bozen och Meran är trivsamma dåligt väder alternativ. Vid ihållande uselt väder så är det ju snabbt gjort att dra ner till Gardasjön eller Adriatiska havet om man vill ha sol, värme och trängsel.

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tjo!
Vi tänkte åka till Val Gardena och vandra omkring och kika lite.
Är det nån som har lite koll på vad det kan vara för väder i slutet på juli?
Finns det nån obehaglig möjlighet att det kan vara moln och nederbörd
i en hel vecka, och vad kan det vara för temperatur under denna period?

Bra forum detta tycker vi :)

/Walle & Lisa

Jag har vandrat och dagsutflyktat i Dolomiterna i juli, augusti och september. Mitt allmänna intryck är att det i juli kan regna hur mycket som helst om man ha otur, kanske två dygn i sträck. Augusti bjuder på hetta och häftiga åskväder. September är stabilare, svalare, men (liksom resten av sommaren) kan dimma vara en obehaglig överraskning - allt bara försvinner. Vill man vandra i soligt och torrt väder i Alperna bör man söka sig till helt andra trakter. Likadant om man vill tälta, slippa bära vatten, etc.

Tre år i rad har jag haft ganska dåligt väder vid julivandringar i sydtyrolska berg straxt norr och nordväst om Dolomiterna.
--klipp klipp--
Bekymra er inte alltför mycket över vad jag skrivit om vädret. Åk dit!

Tre år i rad har jag haft ganska bra väder vid julivandringar i/kring Val Gardena. Bekymra er inte alltför mycket om vädret, åk dit! :)
(OK, en dag mulet/regn får erkännas, men motsatsen överväger för mig och det är ju ändå inget man kan påverka.)

Visst, som senare inlägg också påpekar, det är inte de optimala bergen att tälta och slippa bära vatten i. Jag har "bara" gjort dagsturer. Men det är supersmidigt, köp en guidebok (ex från förlagen Cicerone eller Kompass) innan eller på plats, och bara ut och njut! Dramatiska berg blandat med böljande ängar, liten packning med extrakläder och lunchpaket, ta en kopp espresso i de hyttor ni går förbi. Välj tur efter dagsform och väder, lätt att även kombinera med bussar i området. Vill ni testa något lite extra kul (om ni inte redan är klättrare) så prova Via Ferrata, en skön blandning mellan säker klättring och spännande vandring. Utrustning kan hyras.

Njutbar vandring på detta sätt, man måste inte bara gå med full packning och tält. Var form har sin tjusning! Hitta er!

PS: Det finns en del gamla trådar om Dolomiterna/Val Gardena om ni söker på detta forum, kanske hittar ni mer inspiration!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips