Vadplats vid Tjårvejaure (norr om Hukejaure)

Hej.

I sommar tänker jag vandra från Gautelisvatnet (Norge) till Alesjaure.
För att slippa gå runt Hukijaure, Sälka, Tjäktja så undrar jag om möjliga vadplatser norr eller söder om Tjårvejaure.

Norr om sjön ser ju ganska bra ut på kartan men jag har inte varit där på sommaren...

...någon som vet eller har någon ide?

?

Elva fra Bajip Tjårvejaure og ca. 2 -300 meter nedover er ca 50 m brei og kan kanskje vades, sannsynligvis over 1 m djup. Det renner ganske mye vann i elva, også seint på året pga høye fjell og isbreer.

En trygg løsning er å bruke brua nedenfor Vuolip Tjårvejaure, innebærer 7-8 km ekstra distanse.

Harald

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Den vägen du frågar om känner jag tyvärr inte till, men jag har gått från Hukejaure och direkt till tjäktjastugan via muorahisvagge. Det var lättvandrat och en lagom dagsetapp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips