Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS?

Jag har ganska nyligen fått min 60cs och har inte riktigt klart för mig vad jag bör köpa för kartmaterial till den.

Användningsområdet är ungeför följande:

Båtturer i Mälaren och ut genom Södertälje kanal till Utö eller Oxelösund som längst.

Kajakturer i Mälaren, eller på ostkusten mellan Stendörren och Stockholms skärgård.

Klätterutflykter i skogarna i Sörmland, men även i övriga delar av Sverige i någon mån.

Bilfärder i stora delar av Sverige.

Fisketurer längs Kaitum älv.

Vissa av aktiviteterna kan bli mindre frekventa och ibland kanske GPS:en får stanna hemma dessutom. Sedan kan förstås fjällvandring mm komma till som jag inte tänkt på just nu...

När man åker bil är autorutt klart bäst. För att det ska fungera behöver du City Select 6.

Där BlueChart finns, är det naturligtvis det bästa alternativet som sjökort.
Men de flesta insjövatten finns inte med. En kompis, som har båt i Bolmen, använder Friluftskartan där. Inte lika bra som sjökort, men mycket bättre än bilkartan.

Anders

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
OK, Friluftskartan har jag ju läst att man varnar för här på forumet; fast det kanske är svårt att hitta nåt bättre?

Det kunde ju vara ett lagom insteg, om jag skaffar den som täcker mitt närområde. Kan kanske funka både i skogen och vid paddling?

If kostnaden inte är ett problem

Som framgår av tidigare svar finns det ingen enskild karta som kan laddas in i en Garmin som ger optimal funktion för alla dina alternativ.

Om priset inte är avgörande, skulle jag köpa City Select 6, Friluftskartan och Blue Chart, eller...

... köpa en begagnad iPAQ med OziExplorer eller Fugawi och sedan antingen skanna in Gröna kartan och papperssjökort eller köpa dessa i digital form.

Sen kopplar du din iPAQ till din Garmin med en kort kabel vid de tillfällen som du VERKLIGEN vill veta exakt var du är och vilken väg du ska välja.

iPAQ kan vattenskyddas med allehanda tillbehör.

Kanske lite i meckigaste laget men du får samma detaljrikedom som med riktiga kartor och en exakt positionsbestämning. Jag brukar göra så själv när jag letar efter Geocachar i skogsområden, för att inte välja väg genom kärr i onödan.

Friluftskartan underskattad

För de flesta av dina användningsområden är Friluftskartan det enda valet än så länge.

Fungerar faktiskt ganska bra i fält men är inte så njutbar när man tittar på den i PC i Mapsource.

Thure

Har surfat lite och tycker det verkar som om Friluftskartan och ett Buechart över Mälardalen och Stockholms skärgård verkar var nåt som täcker det mesta. Cityselect är ju förstås också lite intressant.

Var köper man då dess karto billigast?

Kartköp

Mezzner; sa:
Har surfat lite och tycker det verkar som om Friluftskartan och ett Buechart över Mälardalen och Stockholms skärgård verkar var nåt som täcker det mesta. Cityselect är ju förstås också lite intressant.

Var köper man då dess kartor billigast?

Friluftskartan verkar bara säljas i Sverige och de flesta verkar ha enhetspris men när vi var några stycken som beställde samtidigt i vintras fick vi ner styckpriset till 1500 Kr på Nautiska Magasinet i Stockholm.

City Select vet jag inte men jag kollade lite på Euroguide V6.0 idag och det verkar som det är lite billigare i UK än i Sverige (ca 1500 kr jmfrt med 1800 kr).

http://www.globalpositioningsystems.co.uk/p1009

De har bluechart och City Select också. http://www.globalpositioningsystems.co.uk/viewprod.php?product_id=1277

http://www.globalpositioningsystems.co.uk/viewprod.php?product_id=1999&category_id=76&pp_id=0

Fast City Select blir i bilpaketet.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips