Vad rekommenderas????

Hallå på er alla!!!

Vad rekommenderas som lätt, vindtät, regntät jacka som fungerar att röra sig i och inte kostar en hel förmögenhet.

Jag har idag en Newlinejacka och den är inte tillräckligt vindtät och intealls vattentät.

Tacksam för svar.

PS Jag vet att GTX inte andas som en blåsbälg, men någonstans i den kategorin, dvs bättre än GTX men inte så mycket att man tappar för mycket vattenmotstånd.

Har funderat på activent men tror att de dels slits väldigt fort samt att de är dyrare än vad jag vill lägga ut.

Hur bra håller activentplaggen??

MVH Niclas
 
Idealjackan finns inte

Jag tror vi får vänta några år till innan det idealiska allroundmaterialet i friluftskläder dyker upp. Tills vidare är vi nog tvingade att ha flera olika plagg eller acceptera svettning och/eller läckage.

Activent/Windstopper är en hyfsad kompromiss. Materialet i sig är lika hållbart som Goretex, men lamineras på väldigt tunna och lätta vävar, som inte är så slitstarka.

Gore tillåter ju inte heller att Windstopperplag tejpas.

Haglöfs är nog den enda tillverkaren som har Windstopper i kombination med kraftigare vävar. Kanske något att testa?

Ulf J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JonathanW Byxor för fjällvandring - vad rekommenderas? Kläder 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.