vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har stora bekymmer med att hitta en känga som:

* Bekväma att vandra i och pallar temp på ner till minus 30 i värsta fall.
* Inte för höga eftersom jag kommer att cykla i dem.
* Passar för halvautomatiska stegjärn.

vad tror ni om de här: http://www.lasportiva.com/catalogue/catalogo.php?cat=1&cod3=850&Language=EN

Förslag på andra märken mottages tacksamt!

mvh

Jag vet inte riktigt vad du menar med "halvautomatiska" stegjärn. Och du skriver inte hur långt du tänkt dig att cykla.

Jag har använt Meindl Island både sommar och vinter utan problem, även om jag inte gått några längre sträckor i riktigt kallt väder. Men med sjyssta sockor borde det inte vara några problem.

Ska man cykla väldigt långt kan de möjligen kännas lite klumpiga. Mina cyklingserfarenheter med kängor på rör sig bara om till och från jobbet, och utifrån detta skulle jag säga att Meindl-kängorna funkar bra.
Problemet är väl att om du tänker dig att gå med stegjärn behöver kängorna vara ganska styva (Lundhags som någon föreslår här är lite gränsfall, skulle jag säga, men någon av deras senare modeller kanske kan funka). Och blir de för styva så blir det lite obekvämt vid cyklingen.

Jag har bara använt Mendl-kängorna med ledade stegjärn med rembidning (12-taggars). Är det väldigt brant så att vi pratar om något närmare isklättring så funkar det inte, men då är väl storskor ett bättre alternativ (och då faller både cyklingen och den bekväma vandringen bort).

Jag har ett par Scarpa Freney xt gore-tex durotherm isolering. De är styva och klarar B3 (GSB) stegjärn. Klarar vintern mycket bra, fast -30oC är ju ganska lågt! Stannar helst inne då! Vet inte hur det är att cykla i de, men det går utmärkt att köra bil.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips