Söker efter varma kängor som fungerar bra med stegjärn OCH vanlig trekking

Nästa resa bär av till riktigt kalla trakter och jag behöver nya kängor. Dels kommer jag använda dem med stegjärn under viss tekniskt lättare klättring men kommer även att använde dem under vanlig trekking och t o m cykla i dem.

Jag hade bestämt mig för ett par Kayland Apex XT Winter men när jag nyss provade dem så insåg jag att de var extremt obekväma att gå i. De är dock säkert hur bra som helst att ha när det krävs stegjärn etc. + att de pallar för kallt väder. Alltså bra att ha när det gäller, men inte bra när det inte gäller... (hängde ni med där? :))

Sen provade jag Kayland Apex Rock som var betydligt bekvämare och de gick att använda med semiautomatiska (ok - säkert fel ord, men ni vet vad jag menar) stegjärn. Men dessa pallar inte för riktigt kallt väder.

Har något förslag på kängor som pallar för enstaka kortare turer upp till 6000 meter (kanske 30 minus), möjlighet att använda semiautomatiska stegjärn OCH är bekväma att trekka i? (fortfarande på hög höjd i kallt väder)

Ett par Kayland XT Winter men med en aning mjukare sula...?

Tack på förhand
 
Ställde samma fråga själv för ett tag sen, och fick veta att det enda som duger på de höjderna är rejäla "plastic mountaineering boots". Arrangören avslog alla mina förslag på dojjer med hänvisning till att de skulle bli för kalla. Alltså: Ett par bekväma trekkingdojjor, och sen byta till riktiga storskor när det är dags att sätta på stegjärnen.
 
neeeeeeeeeeeeeeeej

Lösningen är väl en cykeltur på Mallis!

jag vill läsa alla berättelserna ju!
cykling i snö och kyla verkar helt galet, men oooo vilken spännande läsning det kommer att bli för oss som äventyrar på väg till dagis eller framför datorn.
 
Senast ändrad:
Du kan säkert det här bättre än mig, men jag tänker lite högt i alla fall...
Nu har jag ingen större erfarenhet av längre turer på hög höjd i kyla, men hemma kunde vi ju utan problem ha 20-30 grader kallt på vintrarna...

Är det inte bara å se till att dom är tillräckligt rymliga så man får i tjocka isolerande sulor, flera par sockar och mycket luft? (Jämför med telispjäxor i plast...)
På vinterfjällturer har jag uppleft det som ett stort problem att ha skor där fodret sitter fast, då man har begränsad möjlighet att torka hela skon... Och blir den blöt så blir den kall och fryser ihop som en tegelsten... Och skor blir blöta, för mig iaf, om inte annat innifrån. (fuktspärr kanske kan hjälpa då...)?

(Ang Gtex i skor har jag hört att fukten gärna kondenserar på insidan av membranet när det är kallt, och fryser där, men jag har ingen erfarenhet av gtex på vintern själv...)
 
Jag tackar för dina kloka synpunkter och du har säkert rätt. Den perfekta kängan för mig finns kanske inte - utan jag får köra med ngn tunnare variant och köra massa strumpor istället.

Ska prova kängan jag länkade till på måndag så får jag se vad expediten säger om saken.
 
Ställde samma fråga själv för ett tag sen, och fick veta att det enda som duger på de höjderna är rejäla "plastic mountaineering boots". Arrangören avslog alla mina förslag på dojjer med hänvisning till att de skulle bli för kalla. Alltså: Ett par bekväma trekkingdojjor, och sen byta till riktiga storskor när det är dags att sätta på stegjärnen.

Intressant.
Får man fråga vilken arrangör det var?
 
Jag har ingen erfarenhet av de höjderna eller den kylan, men köpte precis ett par La Sportiva Trango Extreme Evo L. Jag har prövat dem en del i stan hittils och tycker de är bekväma att gå i och klippklättra med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.