Söker dokumentärer

Söker alla typer av klättringsdokumentärer på större berg.
Har dock redan "Everest beyond the limit" season1 och 2.

Skriv gärna ner andra dokumentärer ni känner till.
 
Touching the void är ju en klassiker. Men en drama-dokumentär, och inte everest berg heller... Fast en sanslös historia är det...
 
När jag var liten (mindre) så gick det en TV-serie som hette Tema Himalaya. Den kanske går att få tag på? Jag vet inte hur den skulle kännas att se nu, men jag vill minnas att det inte bara var vi ungar som satt som fixerade vid bildröret.
 
- IMAX Everest från 1998 är ok men kanske inte superbra.
- National geographic har en med Hillary & Tenzing.
- PBS Nova (tror jag det var) har en intressant om effekter av höghöjdsklättring i kallt klimat (några som bestiger McKinley)
- K2 Hög risk är inte ens nära en dokumentär men sevärd, allra helst för oss som var med på 80-talet..
 
Bergtatt

"Bergtatt"

En norsk dokumentär på 4(?)x60min som gick på norsk TV för ca10 år sedan.
Är en historik över norsk klättring med start i Jotunheimen med Slingsby &Co fram till diverse stordåd Trollveggen och Great Trango Tower.
En sann skatt om du frågar mig....Ralph Höibakk, Arne Naess Sr+Jr, Jon Gangdal, Robert Caspersen, Finn Daehli, H-C Doseth, Nils Faarlund blablabla många storheter deltar eller omtalas i dokumentären.

Jag har efterfrågat den på tänkbara norska TV-kanaler men har inte lyckats få napp.
Har den på DVD bränd från en VHS. Ska se om jag kan göra nån mpeg eller divx av den och kanske lägga upp den som en torrent eller nåt....om intresse finns alltså
/M
 
Senast ändrad:
"Bergtatt"

En norsk dokumentär på 4(?)x60min som gick på norsk TV för ca10 år sedan.
Är en historik över norsk klättring med start i Jotunheimen med Slingsby &Co fram till diverse stordåd Trollveggen och Great Trango Tower.
En sann skatt om du frågar mig....Ralph Höibakk, Arne Naess Sr+Jr, Jon Gangdal, Robert Caspersen, Finn Daehli, H-C Doseth, Nils Faarlund blablabla många storheter deltar eller omtalas i dokumentären.

Jag har efterfrågat den på tänkbara norska TV-kanaler men har inte lyckats få napp.
Har den på DVD bränd från en VHS. Ska se om jag kan göra nån mpeg eller divx av den och kanske lägga upp den som en torrent eller nåt....om intresse finns alltså
/M

Intresset finns garanterat från min sida varjefall.
Kan även tänka mig betala en slant för att få tag på den då den låter väldigt intressant.
 
Visst är det intressant. Vore kul att t ex få lite mera info om min gamle bekanting Nils Faarlund som ju inte gärna snackar så mycket om vad han gjort.
 
När jag var liten (mindre) så gick det en TV-serie som hette Tema Himalaya. Den kanske går att få tag på? Jag vet inte hur den skulle kännas att se nu, men jag vill minnas att det inte bara var vi ungar som satt som fixerade vid bildröret.

Aa, den minns jag. Visst var det ett avsnitt per 8000m-topp?
 
Visst är det intressant. Vore kul att t ex få lite mera info om min gamle bekanting Nils Faarlund som ju inte gärna snackar så mycket om vad han gjort.

Snackas mest om hur han och Arne Naess JR blir ovänner på nån rek-tur i Himalaya. Faarlund vill endast att expeditionen ska ha kläder av ull och naturfiber....Vilket Naess inte var speciellt intresserad av....
sen...enligt Naess var Faarlund ganska ointresserad "av å komme seg opp på toppen" utan ville "mest rote omkring på fjellet og vaere ett med det"

Ska se vad jag kan göra med filmen....
/M
 
Aa, den minns jag. Visst var det ett avsnitt per 8000m-topp?

Det kan stämma, jag kommer inte ihåg exakt dock. Bra var den i alla fall, kommer fortfarande ihåg scenerna då de amputerade tår och hur det lät när stumparna trillade ner i en skål av rostfrtitt stål :) Och detta blev man alltså intresserad av?!?!?
 
Snackas mest om hur han och Arne Naess JR blir ovänner på nån rek-tur i Himalaya. Faarlund vill endast att expeditionen ska ha kläder av ull och naturfiber....Vilket Naess inte var speciellt intresserad av....
sen...enligt Naess var Faarlund ganska ointresserad "av å komme seg opp på toppen" utan ville "mest rote omkring på fjellet og vaere ett med det"

Ska se vad jag kan göra med filmen....
/M

:-D Låter verkligen som Nils :-D
 
jag la upp en tråd här i forumet som talade om var man kunde få tag på Bergtatt.
Inlägget blev raderat/censurerat....kanske förståeligt då Utsidan inte är ett fildelningsforum...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.