Kebenekaise & omgining vinter+sommar Söker information

Jag bor i Schweiz och planerar att bege mig till Kebenenaise i september for att bestiga nagra toppar och eventuellt bergsklattra lite! Det ar svart att hitta information om olika toppar samt klattringsleder och jag skulle vara jattetacksam om nagon kunde ge mig nagra tips!
Dessutom skulle jag och min pojkvan som ar bergsguide (i Chamonix) vilja aka till Kebenekaise nasta vinter (april) och ga upp pa nagra toppar med hudar. Vad finns det som ar bra for skidakning?! Och ev. isklattring!
 
jskoog; sa:
Jag bor i Schweiz och planerar att bege mig till Kebenenaise i september for att bestiga nagra toppar och eventuellt bergsklattra lite! Det ar svart att hitta information om olika toppar samt klattringsleder och jag skulle vara jattetacksam om nagon kunde ge mig nagra tips!

Klätterbergen är främst Toulpagorni, Vargryggen (kebsyd, nord o kebnepakte), Kaskasapakte och Koupertjåkko. Den bästa bibeln är Rossipal E., (1952) Kebnekajsefjällen : Bestigningsleder och vandringsturer jämte handledning i alpin teknik, Svenska Turistföreningens förlag: Stockholm. Den beskriver i princip alla klätterleder i området, som en bättre alpinförare, men är dessvärre inte alldeles lätt att få tag på. Den finns på universitetsbiblioteken.

Dessutom skulle jag och min pojkvan som ar bergsguide (i Chamonix) vilja aka till Kebenekaise nasta vinter (april) och ga upp pa nagra toppar med hudar. Vad finns det som ar bra for skidakning?! Och ev. isklattring!

Sydtoppen o Kaskasatjåkko är fullt skidbara. Är man beredd att klättra finns massvis att göra. Någon annan kan förmodligen ge dig bättre råd på den punkten.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JonasRenemar Klättring kring Kebenekaise Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.