Vad har hänt med rödspriten?

Har två flaskor T-Röd stående där hemma. Den ena är oöppnad och ser ut precis som den ska. Den andra är öppnad i våras och använd ett par gånger till trangiaköket. När jag tog fram den nu för användning ser jag att den är helt genomskinlig, alltså inte rödfärgad. Är det någon som vet vad som hänt. Har aldrig varit med om detta förut. Jag har inte provat att se om den brinner som den ska än.

/g

Jag har sett rödsprit som varit väldigt gammal, men att färgämnet skulle oxideras eller på något annat sätt påverkas har jag inte hört. Det har dock knappast påverkat alkoholen. Det finns ganska många märken av T-sprit på marknaden nu, Kemetyl har fått mera kunkurrens. Så det kan ske finns fulsprit också.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har den stått i solen eller ljust? Det enda jag kan tänka mig har hänt är att färgämnet i den brutits ner. Spriten brinner nog lika bra ändå.

/Niklas

Re: Dircka :)

f_nic; sa:
Har den stått i solen eller ljust? Det enda jag kan tänka mig har hänt är att färgämnet i den brutits ner. Spriten brinner nog lika bra ändå.
/Niklas

Nej den har stått i en mörk hörna på en hylla i uthuset hela sommaren. Om det hade varit solen eller ljuset som påverkat den skulle den andra flaskan också tappat färgen.

Hilber; sa:
Det kanske har blivit drickbart! :)
Hehehe
(Prova inte!!)

Ja kanske är det så att kräkmedlet avdunstat...

/g

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips