Vad är det för små flugor...

Jag kom hem från Finnmarksvidda i söndags och där var det rejält med knott, alltså de 2-3 mm små illvillingarna (de ännu mindre kallar jag svidon). Det var länge sen jag var med om dess like. Dock så var de förhållandevis beskedliga men hamnade i ögon, näsa, mun, mat och lite varstans. (Behov uträttades med blixtens hastighet) :)
Bushman ultra och Fly rites insect repellant funkade dock mycket effektivt även mot knotten.

Svidon är också ett litet hatobjekt eftersom de tar sig igenom myggfönster. De är också i princip omöjliga att upptäcka innan de bitit till.
 
Det låter som riktigt härliga norrlänska knott.
Det som vi i södra delen av landet kallar knott och som knappast syns, är ju vad som eg. heter svidare.
Om du tycker dom har stört dej i år, skall du veta att dom de snaste 2 åren varit ovanligt få och beskedliga. Kom själv hen från lapplandsfjällen för några dagar sedan och kunde konstatera att knooten verkligen var få och slöa iår.
Du har varit på fel ställen. Eller rätt. Jag gick 25 kilometer genom nedre Tarradalen för två veckor sedan, det var något av det jävligaste jag har gjort.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.