Vad är bästa lättviktslyx i fjällen.

Jag är skeptisk. :)
Jag ska nog hälla över en Östgöta i en whiskyflaska och utföra egna studier. Man kan aldrig ha för många whiskysorter i skåpet.

he :)
Hur det nu än är med den saken så är det en riktig lättpackar-dryck. minst 3 användningsområden ur samma grejj. om man hädar kan man få ut en 4e (att elda med den) men då är man riktigt illa ute.

BZ/
 
Torkat renkött är otroligt gott på tur. Hållbarheten är kanon och det går åt rätt lite om man bara karvar lite om dagen. Nu kom jag på att kaffeost också är en riktig höjdare. Den får man nog äta inom första dygnet eller så dock om det inte är kallt ute.

Kaffeost är ju kanon, men jag skulle inte kalla det lättviktslyx. Men vart får jag tag på den, jag letar och letar men hittar den nästan aldrig. Bor i Göteborg.
 
Man behöver ju så otroligt lite så det blir lättvikt :) Jag har faktiskt aldrig köpt, hemfixat eller köpt i norra Finland, men googlade idag. Det går att beställa dyrt och kan finnas i frysdisken hos butiker som har "allt". Nu ska här letas för det är jäkligt gott.

Det här kanske kvalar in på lättviktslyx:
171230.jpg


Kaffeost är ju kanon, men jag skulle inte kalla det lättviktslyx. Men vart får jag tag på den, jag letar och letar men hittar den nästan aldrig. Bor i Göteborg.
 
Torkad Oxfile
Västerbottenost
Caffè Poli 100% Arabica
Liptons Darjeeling Himalaya Tea
Flytande Akaciahonung
Rökt Röding
 
Göra egen lyxmüsli med det man tycker är gott, t.ex. nötter och lite krossad choklad och mjölkpulver och dela upp i protionspåsar. Bara att hälla i kallvatten och käka på morgonen.
 
LSD är ju sjukt lätt om nu berusningen är en del av njutningen.

Annars tycker jag torkade bär och torkad svamp tillhör lättviktslyxen. Fast för mig är den taktila och litterära upplevelsen av en bra bok alltid värd vikten. Fast jag vet inte om det är lättvikt? Ätbart är det då rakt inte.

Måste ju också påpeka att pannkaksmix inte alls är särskilt tungt per mängd energi räknat.
 
Förra sommare paddlade jag i Rogen-sjöarna. Fördelen med kajak är att man kan packa med lite trevligheter, t ex är ju utrymmena längst fram och bak som gjorda för vinare :)

Hursomhelst så var det så ljuvligt att ett par kvällar kunna dricka lite vin, jag kan lugnt påstå att jag aldrig upplevt fjällen vackarare än då!!

Faktum är att jag kommer att bortse från onödiga vikten och packa med en tetra vin vid min nästa fjällvandring.
 
En bit smakrik hårdost är, trots vikten, väl efterlängtad efter ett regnigt Mårmapass eller en nedstigning mot Tarfala.
 
En bit smakrik hårdost är, trots vikten, väl efterlängtad efter ett regnigt Mårmapass eller en nedstigning mot Tarfala.

Word!
Brukar ofta ta med en 250gr förp av Västerbottenost, gott som ........

Favorit på tur: mini penne rigate, supertunna skivor torkad oxfile, lite riven västerbottenost och tryffel.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.