Vackrast i Funäsfjällen, för mig respektive familjen?

Jag inser att vi inte kommer hinna testa alla kilometrar längdspår här i Funäsfjällen under veckan, så vad är vackrast och får inte missas, dels för mig som gärna kör skate och orkar mer, och dels för familjen som kör klassiskt i max någon dryg mil?
 
Sträckan Walles, Ösjöstugan och Ramundberget uppe på fjället är mycket vacker! Det går att åka lift från Ramundberget upp till fjället om man inte orkar spåret. Kommer man från Walles så är parkeringen redan högt belägen. De spårar både skate och klassiskt från v.7. Välj en dag med vackert väder. Spåren i dalen längs Ljusnan nordväst om Ramundberget är fina och mer skyddade för vind och finns i olika längd.
 
Sträckan Walles, Ösjöstugan och Ramundberget uppe på fjället är mycket vacker! Det går att åka lift från Ramundberget upp till fjället om man inte orkar spåret. Kommer man från Walles så är parkeringen redan högt belägen. De spårar både skate och klassiskt från v.7. Välj en dag med vackert väder.

Tack för tipset! Tror du man går miste om några ljuvliga vyer om man för smidighets skull kör Walles-Ösjöstugan tur/retur?
 
Är det fint väder är det förstås fantastiskt på fjället. Jag har åkt från Tänndalen upp över Andersborg och Kariknallen till Bruksvallarna. En jobbig tur, men med jättefina utsikter. Tillbaka kan man åka skogsspåret via Järvåsflon och Vivallen om man vill ha omväxling.

Annars gillar jag ”Funäsdalsberget runt”. Det är delvis samma som ovanstående tur, men helt nere i skogslandskapet. Man får gå lite inne i Funäsdalens samhälle, för där hänger inte spåren ihop helt och hållet.
 
Är det fint väder är det förstås fantastiskt på fjället. Jag har åkt från Tänndalen upp över Andersborg och Kariknallen till Bruksvallarna. En jobbig tur, men med jättefina utsikter. Tillbaka kan man åka skogsspåret via Järvåsflon och Vivallen om man vill ha omväxling.

Annars gillar jag ”Funäsdalsberget runt”. Det är delvis samma som ovanstående tur, men helt nere i skogslandskapet. Man får gå lite inne i Funäsdalens samhälle, för där hänger inte spåren ihop helt och hållet.

Hej!

Föredrar att åka andra hållet...

Ta liften i Ramundberget (eller åk skidor upp) fortsätt till Ösjöstugan-Kariknallen- Andersborg ELLER Fjällnäs (väljs vid svalåtjärn) och då varför detta hålll tja har man valt rätt dag har man solen i ansiktet!

Annat trevligt spår...
Fjällnäs 8:an är ett fint spår om man gillar småkuperat i trädgränsen (lite jobbig start med 1km uppför) vill man förlänga så börjar man i Hamra och tar spåraet söder om Malmagen till Fjällnäs och därefter 8:an och sedan spåret tillbaka till Hamra på norra sidan väg 84.

Annars är tipset att välja spår efter väder och då framförallt vindriktning och vindstyrka.

Finns mycket att välja på!

Ha det fint i spåren!
 
Vid fint väder och välpreparerat för längdskidor/skate är fjället givet. Alla ovan förslag är finfina. En tur vi ofta gör vid sämre väder är Ljusnedal och upp mot Anåfjället. Fin slinga med härligt glid tillbaka till bilen. Upp vid övre Hållan och åka mot Skarvarna över Flåten är fint och stigningen från Hållan är inte så farlig. För turen Ramundberget via Ösjöstugan så kan du även avsluta nere i Bruksvallarna för skön nedför förbi Walles.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.