Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder

När jag vandrar i fjällen brukar jag tälta och inte följa leder. Årets tur skulle bli avvikande då jag nu skulle övernatta i stugor och följa leder, Padjelantaleden, med mina barn. Packningen skulle bli enklare och jag var mindre noga med att verkligen kolla om allt kom med. Det gjorde det, i och för sig, men årets tur utvecklade sig på så sätt att jag blev påmind om att man är ganska utsatt i fjällen, oavsett turens karaktär.

För att göra en lång historia kort, min son blev magsjuk på natten, i Tuottar. Han började kräkas och några timmar senare fick han även diaré. När han 18 timmar senare fortfarande inte hade slutat kräkas, bestämde jag mig för att använda hjälptelefonen. Resultatet blev att ambulanshelikoptern kom och hämtade oss, vilket innebar slutet på turen. Jag är väl medveten om att det gick så snabbt och smidigt att få hjälp för att vi valde att gå på leder. I annat fall hade det varit mycket besvärligare att få hjälp så snabbt. Och jag måste även tacka stugvärden i Tuottar för allt hon kunde hjälpa med!

Men som sagt, kom ihåg att man faktiskt är väldigt utsatt i fjällen. Tänk på det när man planerar, utför och kommer hem oskadd från nästa fjälltur!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det var inte matförgiftning, altså dåligt, rutten mat. Enligt läkaren var det sannolikt virus orsakat och vart smittan kom ifrån är svårt att säga. Kan ha varit från en annan vandrare i en av stugorna, vattnet längs vägen eller annat. Vi var 4 i sällskapet och bara 1 fick det (som tur är).
Har också hört att renarna kan bära på en parasit som kan göra en väldigt sjuk (magsjuka) men att det är väldigt osannolikt att man får i sig det.

Planering, rutin, packning...

Lite hårt kanske när barnen är med. Men planering, erfarenhet, (utbildning) förutsedda händelser, (riskbedömning) Så klarar man sig längre än man tror. Ex. Magsjuka, ligg kvar en dag, käka o drick rikligt. Tugga motverkande (Tabletter) Ta (er) tillbaka till utgångspunkten, om situationen inte förbättras. Gäller ju alla men främst dem som drar runt i ociviliserad mark. Är man inte fullt medveten om riskerna/ kan hantera dem så har man inte där o göra. :)
I annat fall eller risk för lidande/förvärande situation gör som författaren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips