Utsätta Gps för saltvatten

Har en Garmin Gpsmap 60c som jag har tänkt ha liggandes på fördäcket på min kajak i sommar när jag paddlar. Förvisso är ju denna gps vattentät enligt produktspecifikationen men min fundering är hur denna skulle tåla 8-10 timmars paddling i saltvatten och ständigt bli översköljd..

Har sett att det finns skyddsfodral att köpa för 300-400kr men det bör väl snabbt bli fuktigt och instängt och är väl ingenting som elektroniken mår bra av? Vill helst ha gps'en framför mig när jag paddlar så man utan problem kan läsa av den. Blir inte lika roligt att ha den ligga i sittbrunnen och ständigt behöva plocka upp den för att stämma av.

Är det någon som har en lösning på detta i-landsproblem som jag tar upp?

Har en 60CS som jag brukar ha på fördäck, oskyddad.
Paddlar ju inte så mycket saltvatten och jag vet inte hur många timmar gps:en varit blöt men hittills har det gått bra.

Det brukar vara en bra idé att öppna batteriluckan och låta det torka där, när man paddlat klart.

En skyddspåse är säkert ännu bättre.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej, en vanlig vattentät påse, exempelvis ett kartfodral, borde väl fungera bra tycker jag.
Då ser du displayen och kan fortfarande komma åt knappar m.m.

/ Henrik

Jag har t ex seglat cat i sju timmar i sträck med hård översköljande sjö i Östersjön med en GPSMAP76CS som har samma täthetsklassificering. GPSmottagaren låg i nätficka i flytvästen fram och fick ta sjöarna rakt på. Sönerna vindsurfar i timtals med samma GPS i nätfickan i flytvästen i Kalmarsund utan problem trots täta störtdyk. Jag tänker använda min 60 CSx på samma sätt, utan skydd. Det tål den. Läcker den är det garantifråga och nu är ju garantitiden tre år.

Fånglina

Se dock till att du har någon ”fånglina” så att GPSen inte lossnar och åker överbord och sjunker. Det finns billigare saker man kan bli av med.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips