Utrustning som behovs

Hej!
Jag gick en klatterkurs for ungfar ett ar sedan, men sen dess har jag inte klattrat. Vill kopa en egen utrustning jag kan anvanda, men vet inte riktigt vad jag behover. Tankte forsoka kopa det mesta begagnat (forutom karbiner och rep tror jag) men vad ar det jag behover egentligen? Kom hemskt garna med lite tips och ideer!
/jonas

Hmm...

Ehlana; sa:
Hej!

...men vad ar det jag behover egentligen? Kom hemskt garna med lite tips och ideer!
/jonas

Kolla in på http://www.northstar.se .Under klätterutrustning och paketpriser har de ett antal olika paket för olika ändamål. De ger nog en god vägledning.

Några frågor man kan ställa sig själv är:
Vad har mina klätterkompisar för utrustning?
Kan jag snylta på (eller sponsra) deras rep o kilar i början?
Vill jag leda eller bara topprepa?
OK att bara klättra på bult kanske?

Ofta kan det räcka ett tag med att bara ha skor, sele och hjälm. Några D- och HMS-karbiner, några korta och långa slingor, en broms och en egen kritpåse kan vara nästa steg.

Eget rep och kilrack kanske kan vänta tills man verkligen har bestämt sig.

Personligen snyltar jag fortfarande på min brors kilar... mot att han alltid har en "belay slave" till hands.

P.S. Hjälm verkar vara hopplöst ute på Stockholms klippor, men jag hoppas vi blir fler hjälm-töntar i framtiden ;) D.S.

mvh/Niklas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skallen

Klart att du skall ha en hjälm!
Jag menar hur mesigt vore det inte om klätterkarriären tog slut bara för att man får en sten som någon rivit ner i skallen??

/Hjälmtönt... i stockholm dessutom. :)

beror på...

Hej,

Vilken utrustning som krävs beror mycker på vilken typ av klättning man tänker ägna sig åt. Oavsett vilket behövs iallafall Sele och skor.

För innomhus topprepsklättring kan det behovas en broms och skruvkarbin om din repkamrat inte har det. Vissa klätterklubbar tillhandahåller rep i lokalen.
Vill du leda innomhus behövs också expresslingor (7-10 st).

För lite skön utomhusklättring på topprep behövs dessutom klätterrep (50m)och statiskt rep (20m) +sydda slingor (2st). Om det inte finns träd att toppa i, kan det även behövas några hexor och kilar till toppankaret.

För bultade utomhusleder behövs bara klätterrep och expresslingor förutom den personliga utrustningen.

Att klättra med naturliga säkringar är kanske inte det första man börjar med, men då behövs även minst ett kilrack, hexor och kamsäkringar.

Hjälm är också en god ide för utomhusklättring vilket redan avhandlats. Kolla Nothstar, de har bra priser.

mvh
Johan

Det första du ska skaffa dig är sele och skor! Ska du klättra utomhus kan det vara svårt att dela broms med någon annan (om ni t.ex. ska fira eller om den ena klättrar upp och därefter säkrar den andre uppifrån) så en broms och en hms-karbin behöver du också. Hjälm naturligtvis om du klättrar ute. Tja, det är väl det mest grundläggande.

Eftersom flera redan tipsat om northstar så passar jag på att tipsa om L-G Johansson, http://www.klatterochhogfjall.com

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips