Utrustning för barn ?

Hej,

Jag har en 9-årig dotter som hittils bara åkt på hockerör men som jag nu tror skulle kunna njuta av långfärdsskridskor.
Vad är lämplig utrustning?
Hur stadig måste kängan vara?
Hon är 130 cm och har skostorlek 31-32.
Var hittar man begagnade prylar?
I den här åldern kan man ju oftast bara ha ett par kängor 1 år innan de är för små.

Vad är bäst som flythjälp, en liten ryggsäck med ombyte eller någon typ av flytväst?
Naturligtvis förstår jag att man skall undvika att utsätta barn för plurrning, men olyckan kan ju vara framme.

Små fötter.

Att hitta bra skridskokängor för barn är svårt. Slalompjäxor av enklare stuk med relativt vertikala underbensvinklar är bra att lära sig i men är inte så roliga att gå i.
Föreslår att du försöker hitta gamal skidpjäxor på Myrorna Friluftsfrämjandets bytesmarknader etc.

Ett barn som simmar bra kan ha vuxenutrustning dvs ryggsäck med ombyte och midjerem. Flytväst på de barn som inte simmar så bra.

Hälsningar Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips