Upprop mot Clas Ohlson!

klingstrom; sa:
Men hallå...Clas i sjön är väl inte sveriges enda skruvförsäljare...? De är dessutom dyrare än t ex K-Rauta...
Mångfalden ger oss rätten att välja andra än Clas när vi ska köpa våra spårskruvar....

Kul att fler säger "Clas i sjön". Jag säger det och ALLA frågar vem jag menar... Har aldrig hört någon annan än pappa säga det, minns inte vem av oss som sade det först.

Till ämnet. Spårskruv, insex och alla olika stjärnor fungerar med rätt verktyg. Till spårskruv kan man i nödfall använda nästan vad som helst. Men alla är lätta att runddra. Invändig Torx går bara med rätt verktyg eller möjligen en spårmejsel, till utvändig kan man använda tång. Men kan man rundra en torx om man har rätt verktyg och inget smuts i spåret som hindrar verktyget att bottna?

Min absoluta favorit är TORX, minimal risk att någon hempulande amatör kvaddat spåren vid tidigare arbeten och minimal risk att slinta.

På min första bil (VW K70) satt bromsoken med en föregångare till Torx. Jag fick inte tag på verktyg och mina försök att tillverka ett med primitiv utrustning misslyckades. Så det blev andra ok från skroten som satt med vanlig insex, sedan kapa upp de befintliga med vinkelslipen. Men det spåret var nog till och med bättre (?) än Torx, synd att det inte blev kvar på marknaden.
 
Möjligen var det s k invändig tolvtandsfattning?

Det finns sanslöst många konstiga "nyckelfattningar", även om det är ett gäng av dessa som man ser extremt sällan.
 
Träbåtsägare

Träbåtsägare och många andra "klassiker" uppskattar den rostfria och syrafasta spårskruven av många anledningar.
Bara för att det är träbåt ska det ju inte automatiskt vara mässing och tjärat rep, ni förstår? Dessutom kan jag säga att spårskriven är den enda skruv du kan plugga över och sen 40 år senare fortfarande ta bort pluggen och skruva ur skruven, man måste renovera även för framtiden.
Skulle vilja se den som lyckas rensa skallen på en torx eller philips som varit inlimmad under en plugg i 40 år. Med spårskruven är det lätt att åter få fram spåret och skruv ut skruven.

Alla skruvar behövs, på olika ställen. Rostfri och syrafast spårskruv till bra pris håller vura kulturskatter i skick.

Att dra in Siferts skruv i det hela är löjligt. Att handla där som privatperson gör man bara inte, 15 spänn för 1 skruv. Tack så mycket.
 
Mezzner; sa:
Möjligen var det s k invändig tolvtandsfattning?
...

Nej. Jag tror du menar den med 12st splines?

Den här var ungefär som Torx men lite kantigare och lite längre vingar, tror den hade 8st vingar. Jag fick tag på en gammal VW-verkmästare som var med på den tiden och enligt honom var det något VW provade på några få ställen under något halvår. Om han hittade deras verktyg skulle jag få det, de räknade ändå inte med att få in någon 20 år gammal bil med just den typen av skruv. Men tyvärr hade de redan rensat bort det verktyget.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.