Upphängare vid spinnfiske

Jag har uppfattningen att upphängare vid spinnfiske inte är så populärt. Men det kanske inte stämmer.

Jag har sett någon som fiskar havsöring som haft det men aldrig annars. Jag har också sett tips om det vid flugfiske. Men det borde vara fler tillfällen det passar bra. Vid vanlig jiggfiske borde en upphängaremonterad som vid dropshot kunna vara något.

Det blir ju aningens krångligare att fiska med men de gånger jag provat med upphängare monterad med en enkel kirurgknut så har det ju sett trassligt ut tills det hamnar i vattnet.

Någon som har några tankar och tips kring det här?
 
Själv använder jag ibland upphängare vid fiske efter abborre och makrill, dvs fiskar som kan jaga i stim. En kul variant vid abborrspinn med mjukisbeten är en dubbelrigg (googla på donkey rig).
 
En muddler som upphängare ovanför ett Toby brukar fungera på Öring.

En upphängarnymf med tafs knuten i krokböjen på en Streking Candis är grymt ieffektiv vid fiske i fjällåar, flytande flugan fungerar som nappindikator.
 
Det dyker upp intressanta varianter nu. :)

Donkey rig ser ut som en kul variant. Och där är det inte uppenbar vem som är upphängare så att säga. Det blir en intressant variant som jag inte tänkt på men kanske har sett utan att notera. Jag vill minnas att jag såg en meta med två tafsar så att säga. Såg ut som lekande och sedan två linor ner. Borde ju kunna funka för att få större chans på att kroka betestjuvar då man får fler chanser på samma kast.

Att låta ena delen av tacklet vara både bete och indikator är ju en fin grej.
 
Fiskade med en liten räka som upphängare idag och det var den som gav utdelning. Hängde framför vicke slim i firetiger färg men det var den lilla nästan osynliga räkan som lockade.
Siktdjupet för en människa var någon decimeter men öringarna har ruggigt bra syn tydligen.

Idag hade jag fäst upphängaren i en T-knut, kirurgknut genom dropper looper. Men tyckte det trasslade mer än en linstump fäst genom kirurgknut.
 
"Han menade att vi måste tänka mer på vad vi serverar och inte bara tomkasta rakt ut i vattnet.
Han berättade om fiskars jakter och att det var vanligt förekommande att rovfiskar som öringar jagade samma byte. sålunda föreslog han att vi skulle knyta fast en fluga två decimeter framför spinnaren.

Det var tydligen inte så noga med vilken kuse vi band fast, huvudsaken att där fanns en.
Motiveringen var att det jagade öringarna tydligen trodde att spinnaren var en annan fisk som jagade ett byte, den här gången flugan. I nio fall av tio skulle öringen därför ta flugan.

Det var en intressant motivering, ett lärdomsspån som direkt gav oss en ny dimension av spinnfisket.
Viktigt med aktiviteten var att du som fiskare borde ta in spinnaren i en tänkt vågrörelse.
Det kunde man åstadkomma genom att veva fortare, vila några sekunder och sedan veva snabbare igen. Oftast räckte det med att lyfta spötoppen, vänta tag, veva snabbare och göra om samma procedurer.

Flugan kom att följa i samma eggande förflyttningar, ett bra sätt att få lockrörelserna mer "levande".
Gamla tiders tekniker håller absolut även idag.
För något år sedan träffade jag en pappa med son, som satt vid en tjärn i det inre av Tornedalen och fiskade öring med spinnspö. Ingen hade fått något.

Det var då jag föreslog att en fluga framför spinnaren brukade göra susen för tröga fiskar.
Jag gjorde i ordning ett kast till grabben, som naturligtvis blev mycket glad åt frömlingens görande och låtanden.
Efter att ha vandrat vidare på stigen hörde jag plötsligt hur grabben tjoade till.
Jag stannade och lyssnade hur öringen hoppade och skvätte på tjärnen. Då var det extra trevligt att vara en sportfiskare."

Flugfiskaren Gunnar Westrin i boken Älven kallar En flugfiskares memoarer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Bubble Fiska från klippa vid havet – val av spö, rulle Fiske 25
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
nille123 Fisk vid Riksgränsen Fiske 0
Fiske vid Kebnekaise Fiske 4
grodanbolle Använda flytväst vid flugfiske? Fiske 2
Avslutat1005 Havsöringsflugor vid skånekusten! Fiske 9
Tigershark Hårda regler begränsningar vid fiske? Fiske 12
Gunners Hasöringsfiske vid Billudden Fiske 0
dePaul Nödvändigheten av ståltafs vid gäddfiske? Fiske 20
Tipp Fiske vid fulufjället Fiske 1
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4
Floot Regler vid Havsöringsfiske!? Fiske 2
E.Danica Havsöringsfiske vid Gävlekusten Fiske 13
frippe1976 Fiske vid Kaitumstugan Fiske 4
sauber flugor vid denna tid på året? Fiske 1
peppe_malmqvist Sportfiske vid nät och fiskrätt? Fiske 3
Jesjon Harrfiske vid kusten! Fiske 8
peppe_malmqvist Vada vid Strömparterren? Fiske 0
Fiske vid Gunnarn Fiske 0
cloud76 Frågor om spinnfiske efter röding/öring och Grövelsjöfjällen/Hävlingen/Storrödtjärn Fiske 0
feshinger Spinnfiske Grövelsjön Fiske 0
kraftdjur_vargen Önskar tips! Spinnfiske + vandring jämtland Fiske 0
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 1
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 3
Hanna11 Spinnfiske i Kiruna Fiske 3
fiskedagbok.se Flugfiske vs spinnfiske Fiske 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.