Undran Kring Ryggsäck!

• Trådstartare ludgab@hotmail.com (Ludvig Gabrielsson)
  • Start datum

ludgab@hotmail.com (Ludvig Gabrielsson)

Gäst
JAg funderar på att köpa ryggsäck i typ 90 liters klass(ej ram). Mesta dels ska den användas för fjällvandring,men nu i sommar ska jag ut och tågluffa och behöver en vettig säck. Den ska helst inte var alltför dyr....
Men hellre bra kvalite än bra pris.....
Har kolla in lite på TNF,Karrimor,Berghaus,VauDe,Haglöfs och klättermusen(har de några större väskor utan ram???)
Helst vill jag ha en väska som går att ändra i storlek kraftigt(Sidofickor som går att ta bort, ryggsäcken ska helst gå att "dra åt").Helst ska den gå att öppna längs "fronten". Ha ett vettigt bärsystem(Finns det väskor man ska akta sig för?!?!).Helst ha hyfsat med remmar eller dylikt att festa saker på ryggsäcken.

Tack på förhand!

Varför

Varför skall Du ha en ryggsäck utan ram??? Det finns ju Haglöfs Alaska och Grönland. Om Du packar 90 kg så finns det ju inget annat alternativ än en ramsäck...
Tänk efter nu????

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Magnus

Gäst
Smaken är som baken

Hej!

Till Ludvig Gabrielsson
Ett alternativ till Haglöfs är t.ex. Berghaus Vulkan - om den passar - jag har haft en annan säck i serien men bärsystemet passade inte mig (obekvämt). Jag hamnade mellan tvä storlekar och remmarna skavde på halsen.
- Prisvärd
- Säcken är ren (fästmöjligheter men rel få lösa remmar80l)
- Stora fickor (10+10l) som går att ta bort
- Bärsystemet är rent pga av att det är fast =praktiskt på resa (ej reglerbar längd - säljs i fyra storlekar)

Svar till Lars
Jag håller med dig att en bra ramryggsäck är många gånger att föredra - den stora fördelen jag ser är att det är lätt att fästa skaer utanför säcken. Går även med säckar som har integrerad ram ('ramlösa') men det är svårt att få skerna att sitta stabilt. Jag skulle alltså köpa en säck med stor ram med liten huvudsäck (55-65l)om jag behövde en ny STOR säck och valet föll på en ramsäck. Om valet föll på en 'ramlös säck' är förhållandet omvänt eftersom jag inte vill fästa saker på utsidan - minst 80l i huvudsäck antagligen 100l.
En 40-60l säck räcker dock långt om man inte planerar längre turer med tält.

> Om Du packar 90 kg så finns det ju inget annat alternativ än en ramsäck...

Jag har inte burit 90 kg i någon ryggsäck (bara på annat sätt) men 35kg + har det blivit vid några tillfällen med olika ryggsäckar (ramlösa och ramsäckar). Min slutsats är att det inte finns fog för att kategorisera bra säckar för tunga laster efter ramlösa och ramsäckar. Däremot är det stor skillnad mellan olika säckar.

Begreppen ramlösa och ramsäck är vedertagna men enligt min åsikt felvisande. Begreppet ramlösa kommer av att de först kom rel små säckar utan ram med enkla bärsystem. Numera finns det flera stora 'ramlösa' säckar som klarar stora vikter.
Dessutom är många ramsäckars bärsystem och säckar förvillande lika företagets motsvarande ramlösa säckar.

Den avgrundsdjupa skillnaden mellan ramlösa och ramsäck känns med andra ord klart mer likt ett dike.

MvH
Magnus

ludgab@hotmail.com (ludvig)

Gäst
90 liter inte kilo

Stor skillnad.
Jag vill ha en stor ryggsäck för att kunna ha vid olika tillfällen.Jag gillar att fjällvandra,Där behövs kanske inte riktigt all 90 liter men däremot är det skönt att ha plats om jag vill göra någon längre tur någon gång.Jag pluggar i Linköping, men kommer egentligen från Boden,så jag tillbringar mina sommrar där uppe. Till "hemresan" behövs verkligen all litrar för ska man tillbringa över två månader på ett ställe behöver man med sig en massa saker. Tågluffen är bara en rolig grej jag ska göra i sommar, och vill inte köpa en till väska bara för denna tågluff....
Magnus,Tack för tipset om Berghaus Vulkan! Jag har faktist titta på en Berghaus(kommer dock inte ihåg vad den hette) och var imponerad hur smarta lösningar de hade. Men däremot tyckte jag den var väldigt bred....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips