Två vilsna fast i kärr i Tyresta

Den är tydligt att ingen på Utsidan någonsin t.ex. gått vilse, gått genom isen, tagit en väl optimistisk genväg, överraskats av dåligt väder eller mörker eller bara överskattat sin förmåga. :)
 
Den är tydligt att ingen på Utsidan någonsin t.ex. gått vilse, gått genom isen, tagit en väl optimistisk genväg, överraskats av dåligt väder eller mörker eller bara överskattat sin förmåga. :)
O, ja ofta. Jag har köpt en gps för så fort jag kliver av vägen så tappar jag bort mig. Jag har gått genom isen, med skridskor i 10-årsåldern och fått åka ambulans till sjukhus medvetslös av nedkylning. jag har fått övernatta på öar när dimman har överraskat på havet. Jag har fått gräva ut ett igensnöat dass efter en snöstorm när "någon" glömde regla dörren. Mycket tokigt har det blivit genom åren..................
Men ingenting skulle få mig att gå ut på ett gungande kärr, ingenting.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Den är tydligt att ingen på Utsidan någonsin t.ex. gått vilse, gått genom isen, tagit en väl optimistisk genväg, överraskats av dåligt väder eller mörker eller bara överskattat sin förmåga. :)

Ojojoj, jodå, många gånger har det blivit väldigt fel, och livsfarligt flera gånger, särskilt när man var ung o odödlig...det var farligare då att leva frilutsliv, då fanns inte mobilen att ringa till morsan på när man i meterhög snö, minus 20 grader huggit sig i benet ensammen kilometervis från milvis från närmsta bebodda hus...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Den är tydligt att ingen på Utsidan någonsin t.ex. gått vilse, gått genom isen, tagit en väl optimistisk genväg, överraskats av dåligt väder eller mörker eller bara överskattat sin förmåga. :)

Håller jag med om att tonen har varit lite väl negativ mot dessa stackars vilsna frilufsare. Alla gör vi missbedömningar och just träskvandring är ju en av de traditionellt mest utmanande och underhållande former av vandring som finns! Jag ser ingen anledning att sluta med denna ädla sport pga en isolerad incident.

Så en uppmaning till alla inbitna träskvandrare: -Låt er inte nedslås av denna tråkiga historia. Var istället stolta över ert intresse och sträck lite extra på er... så ni får näsan över ytan.
 
Anders, vi kanske ska göra en träskvandring ihop? Så filmar vi det galna upptåget till allmänhetens förfäran (och förnöjelse).
 
Jag vet att vi hade lina mellan oss på en större mosse, man åkte ner till midjan, eller djupare, fort som attan fast det såg tuvigt ut,och lämpligt att stå o gå på, men mossen under är en sjö som växt igen.
man kan ha varsin lång slana att ta sig upp med, så har jag gjort när jag inte haft med mig isdubbar på vintern ibland.

Men det där mossvandrandet har jag lagt ner, besvärligt att torka kläder...
 
Peter, du har inte upptäckt torrdräkten än va?
I det här klimatet gäller det ju att vara "dry´n´seal" och dom moderna torrisarna andas ju bra också.
 
Om du kommer ner under mosstäcket och tittar uppåt så ser det ut såhär:

igelkullen7.jpg
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.