Turleknuten

Alternativ till Brooks knut

Jag kör Brooks knut (halv blodknut), fast jag knyter den runt halsen på kroken istället för i krokögat. Då glider knuten in snyggt i krokögat och syns knappt. Det blir en bra styrande knut som jag kör med vid lax- och havsöringsfiske i å och älv.

När man kör med knutar som man sätter i krokögat tycker jag att de direkt glider ner på snedden och "kasar" tvärs över ån.

Peppe

Känt fenomen

Graip; sa:
I alla fall en som upplevt fenomenet med vridningen, intressant.

Jag tror faktiskt det är ett ganska känt "problem" vid kombinationen större flugor + älv.

Jag brydde mig aldrig om vridning innan jag började fiska lax för några år sedan. Framförallt med lite större flugor och ström så tycker jag det är ett ganska markant.

Om du kollar in lite böcker om laxfiske där knutar diskuteras så tar de ofta upp ämnet med styrande knutar. Fast jag fattade aldrig vad de snackade om förrän en person visade mig det vid en älv. Då gick det upp ett ljus varför mina flugor alltid kommer på "snedden".

Peppe

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg