Turförslag Norge Bergen

Jag ska till Bergen i sommar med fru och barn på hemvägen (till Stockholm)tänkte vi att det skulle passa med ett par dagars fjällvandring gärna mellan stugor och inte för långa dagsetapper helst inte mer än 15km.

På vägen mellan Bergen och Østlandet finns massor av ställen att vandra på. Här är några.

Kör mot Norheimsund och ta färgan över hardanger fjorden kör till Odda eller Måbødalen och vandra på Hardangervidda, där är det gott om stugor och leder. Hem kör du mot Gol, Hønefoss, Oslo, Sthlm.

eller

Kör mot Voss sedan Flåm. Där kan man entra den norra delen av Hardangervidda.

Kör förbi flåm över fjellet mot Hemsedal, där kan man oxå feriera med vandring mellan stugor.

Annars finns det dagsurer i Bergensområdet som området kring Gullfjellet och Kvamskogen till Tveitakvitingen.

Kortre turer på några timmar är att gå upp Landåsfjellet mot Ullriken sedan vidare mot svrtediket (inte gå för nära kanten många har trillat ner) sedan över rundemannen mot Åsane där man tar buss eller bil tillbaka.

En bra början

Jag inser att jag verkligen är kass på Norge! Måste gå och köpa lite kartor.

Tack för tipsen, ett tillägg från min sida vi åker tåg.

Hallå.
Mitt førslag ær : kør från Bergen mot oslo på Rv 7. effeter 25 mil kommer ni till en trevlig plats vid namn Geilo(www.geilo.no) dær føreslår jag att ni har bokat på Bardøla Høyfjellshotell(www.bardola.no +47 32 09 41 00))

vi har både rom och timmerstugor(lafftede hytter)

området runt Geilo har masssssa turmøjligheter. antingen om man vill kjør lite med bil(eller inte alls) eller om man vil och kan ta tåget så kan man gjøra glaciærvandring. det tar ca 45 min att komma upp till finse var man hittar Hardangerjøkulen.

hoppas att vi sees och kan ta en tur ihop

mvh
robert carlsson
restaurantsjef
bardøla høyfjellshotell

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips