Tur 2-3dagars, idétips?!

Ska ut i helgen och har fundering på att gå delar av östgötaleden. Utgångspunkten spelar inte så stor roll men gärna linköping eller dit det enkelt går att ta sig med buss. Temat är lugnt och relaxande så helst inte längre dagsetapper än drygt 2-2,5 mil. Tält är tänkta övernattningsmedlet och hund medtages. Går ut torsdag kväll och återkommer lördag kväll/söndag morgon är tanken.

Tips på sträckor att gå någon? Helst där man så mycket som möjligt "slipper gå samma sträcka två gånger" vilket inte verkar vara det lättaste med östgötaleden.
 
det sista förstod jag inte.

Ett problem med förfrågningar om tips är att de ofta är försedda med bivillkor som gör frågan svår att besvara. Du vill börja en kväll vilket innebär ett fåtal timmar första dagen, antar jag. Har man inte gjort en tur med den indelningen har man inget att berätta; jag tror
nämligen fler med mig delar med sig av precis det de gjort, men helst inte vill planera turer åt andra. Det är ju en del komplikationer med lämpliga lägerplatser (bör var nära en sjö) och vatten.

Men jag kan alltså säga vad jag gjort (med tält alla nätter)

sept. 2006: Bjärka-Säby - Hallstad Ängar, Rimforsa - Svensbo - Ulrika

Första etappen mycket lång, säkert tre mil. Med kort första etapp kunde den delas, t ex med läger vid första sjön efter Sätravallen (man kunde rentav börja just där). Hallstad Ängar kan vara en komplikation när badsäsongen precis börjat, men det finns vindskydd intill. Och Svensbo ligger inte vid en sjö, men det finns en källa intill vägen norrut. Fin plats f ö.


maj 2007: Ulrika-Malexander- sjö jag glömt, med vindskydd - Boxholm
Första lägret var på en äng vid en sjö strax före Malexander - leden går där på en spång över sjön om den inte för tillfället är översvämmad. Sjön jag glömt borde vara lätt att hitta på kartan, det finns egentligen bara en naturlig etappunkt mellan Malexander och Boxholm, men flera
sjöar med vindskydd och plats för tält.

Sen kanske man kan börja en tur i Torshag nära Åby
med läger i Mela (kort etapp!) vidare i riktning mot
Sörmlandsleden, ner mot Stavjö och vidare österut på Östgötaleden. Men därav känner jag bara sträckan Torshag- Sörmlandsleden via Lilla Älgsjön (också badställe).

Med dina villkor blir det förstås en helt annan etappindelning, och därmed andra vattenställen.
 
Borde kanske ha tillaggt att det ska införskaffas ett grönsaksblad idag över aktuellt område (då vi inte har någon gps att gå efter denna gång) På översiktskartan på östgötaledens hemsida så ser det ut som att om man exempelvis vill gå Lkpg- Bjärka Säby- Lkpg så finns bara en led, varför det blir "samma led, samma utsikt åt båda hållen". Vi hade funderingar på att dra oss ner mot Malexander, Ramsfall osv för att traska längs Sommen en bit och då kanske utgå med "allmäna kommunikationsmedel" från antingen boxholm eller ulrika. Malexander hade varit idealiskt men dit verkar inga bussar ha börjat gå än. Vet du något om det?

Jag ville egentligen bara ha tips, precis så som du gett, inte exakta rutter, eftersom det ändå aldrig blir exakt samma rutt två gånger, särskilt inte om det är olika personer som går. Jag har nattvandrat ett antal gånger tidigare så vi får se hur lång första etappen blir.



det sista förstod jag inte.

Ett problem med förfrågningar om tips är att de ofta är försedda med bivillkor som gör frågan svår att besvara. Du vill börja en kväll vilket innebär ett fåtal timmar första dagen, antar jag. Har man inte gjort en tur med den indelningen har man inget att berätta; jag tror
nämligen fler med mig delar med sig av precis det de gjort, men helst inte vill planera turer åt andra. Det är ju en del komplikationer med lämpliga lägerplatser (bör var nära en sjö) och vatten.

Men jag kan alltså säga vad jag gjort (med tält alla nätter)

sept. 2006: Bjärka-Säby - Hallstad Ängar, Rimforsa - Svensbo - Ulrika

Första etappen mycket lång, säkert tre mil. Med kort första etapp kunde den delas, t ex med läger vid första sjön efter Sätravallen (man kunde rentav börja just där). Hallstad Ängar kan vara en komplikation när badsäsongen precis börjat, men det finns vindskydd intill. Och Svensbo ligger inte vid en sjö, men det finns en källa intill vägen norrut. Fin plats f ö.


maj 2007: Ulrika-Malexander- sjö jag glömt, med vindskydd - Boxholm
Första lägret var på en äng vid en sjö strax före Malexander - leden går där på en spång över sjön om den inte för tillfället är översvämmad. Sjön jag glömt borde vara lätt att hitta på kartan, det finns egentligen bara en naturlig etappunkt mellan Malexander och Boxholm, men flera
sjöar med vindskydd och plats för tält.

Sen kanske man kan börja en tur i Torshag nära Åby
med läger i Mela (kort etapp!) vidare i riktning mot
Sörmlandsleden, ner mot Stavjö och vidare österut på Östgötaleden. Men därav känner jag bara sträckan Torshag- Sörmlandsleden via Lilla Älgsjön (också badställe).

Med dina villkor blir det förstås en helt annan etappindelning, och därmed andra vattenställen.
 
Östgötaleden!

Tjena Evil!

Östgötaleden är på sina ställen taffligt snitslad, igenvuxen och inte riktigt överensstämmande med kartan (förvisso är mina kartor från 2000). Det kan förstås vara kul om man vill ha lite mer äventyr. Själv brukar jag välja grusvägar på de ställen där kartan indikerar att leden går genom snårskog, eftersom sådana partier påfallande ofta leder till att man tappar bort sig bland buskar och snår. Det finns särskilda kartor över Ö-ledens område, dessa täcker ett antal Gröna Kartan och är förmodligen billigare än originalet. Dock vet jag inte om de finns att köpa längre.

Från Malexander går inga bussar (iaf inte 2006), det finns dock någon slags taxi som går två ggr om dagen och ska förbeställas. Det bör inte vara några problem om man har ett minimum av framförhållning (vilket jag inte hade, jag hade tur och fick lift till Boxholm med en lastbilschaffis). Jag tror att man kan åka båt till/från Boxholm också vissa dagar. Kolla med turistinfon i Mallis, de har uppdaterad info.

Turer då. Jag har gått Boxholm-Malexander och det var sådär. Ganska snårigt, kuperat och man såg tyvärr väldigt lite av den vackra Sommen. Möjligen dras betyget ner av extremt varmt väder och mycket kryp. Rimforsa-Åtvidaberg är en trevlig etapp (men kort), Trehörna-Vättern är också en ok sträcka, svårt med vatten där dock. Sträckan längs Vätterns östra strand är antagligen väldigt fin, jag har bara sett början på den. Nu senast gick jag från Rimforsa till Kisa via Österbymo, det var en fin och väl underhållen sträcka med härliga rastställen. Dessutom en mycket sympatisk vandrarhemsvärd på Österbymo, stanna där och ta en fika! I Norrköpingstrakten har jag gått från Östra Husby till Ringarum, det var ok med en del spänning längs vägen (taggtråd, ödegårdar, läskiga gårdsägare...)

Som du säger tror jag att det är svårt att gå "sluten slinga" på Ö-leden, det mesta är A till B. Å andra sidan kan man ju improvisera ett "returspår" ganska lätt på småvägar och stigar. Själv tycker jag att "A till B"-konceptet är lite av charmen; jag gillar att anlända till en slutpunkt i någon stad, insupa stämningen av att se människor igen och prova den lokala varmkorven i väntan på tåget tillbaka till civilisationen. Men det är väl en smaksak.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.
 
Lyfter denna tråd lite!

Vid Mela ska det finnas en kallkälla. För många år sedan, var den ren och fin. Sen byggdes det lite i närheten och källan blev förorenad.

Hur står det till med källan idag? Är den ren och fin igen? Vore kul att veta!

Mvh skogsguru
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Ny tur 19-20 jaunuari! Östergötland 1
xtrem Årets första tur... Östergötland 2
BJK Någon ny tur på gång snart? Östergötland 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.