Trött på `plastjackor´

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Här en annan jacka i `naturmaterial´ som hängt i kallgaraget i 20 år;)
En Barbour mc-jacka som jag köpte 1965 hos Roffes på Blekingegatan. Tillverkad av egyptisk bomull, en segelduk som sedan impregnerades med olja. Senare användes vax då oljan svärtade ner handlederna. Nåväl, med denna jacka körde jag ca. 6000 mil utan extra impregnering fram till 70-talet då den hängdes in. Snacka om kvalitet;)

Bilagor

• Barbour-Jacket-1966.jpg
    Barbour-Jacket-1966.jpg
    239.8 KB · Visningar: 1,377
Det där ser intressant ut. Finns det någon här som har testat eller åtminstone sett en Sasta-jacka?

Hur är deras 75%plast+35%bomull-blandväv jämfört med Fjällrävens G1000?

Hur är det med Sastas allmänna kvalité och slitstyrka?

Jag har ingen egen erfarenhet men såg att delar av sortimentet finns på xxl

För den som vill ha en enkelt polycotton-jacka i samma stil som Lundhags LPC-jackor eller Fjällrävens G1000 så säljer Engelson en modell som heter Padjelanta till rimligt pris

https://www.engelsons.se/jackor/jacka-padjelanta-herr

Finns också som anorak

https://www.engelsons.se/jackor/anorak-padjelanta-herr

650 kr känns ju som ett rimligt pris för en sån här jacka. De etablerade klädmärkena tex Lundhags och Fjällräven tar snarare runt 2000kr för sina liknande modeller.

Var o fingrade på jackorna i höstas i butiken i Falkenberg. Bra passform och huva.
Tyvärr är det ett löst syntet-foder på jackan. När jag har den här typen av jackor vill jag ha enbart polycotton-lagret och inget mer. Men det borde väl bara vara att klippa bort om man inte vill ha.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips